Gå til innhold

Junkkari, farmi eller TP flishugger?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg fliskutter og lurer i den forbindelse på hva dere anbefaler? Har hørt att det ikke er noe som kan måle seg med TP, er dette tilfelle? Synst farmi sin ser grei ut. Alternativene er: TP 230 skogserie eller TP250, Farmi 260 eller junkkari 250/260.

Har berre 130 hk, kansje det er noen som er mer lettdreven en andre?

Skal mates med gravemaskin. Takker for svar/erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en Junkkari HJ 260 G, fungerer greit med en litt oppjustert 100hk foran. Men sikkert ikke noe ulempe med litt mer power. Virker til og være god kvalitet, og bare hørt lovord om Junkkari.

har ikke erfaring med de andre merkene, men sikkert bra de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Farmi 260 med egen pumpe og turtallsvakt. Fin maskin egentlig og virka til å være bra kvalitet. Det ble en del stikkere i flisa når en kjørre gjennom fersk kvist ( hadde kvistknuser i trommelen) men ellers lagde den kurrant flis. Du klarer deg med 130 hk på 540 omdr, men skal du opp på 1000 omdr og stokker opp mot maks kan du nesten ikke få for mye hester. regner med at akslingen ryker etterhvert. Stokker med kvist går nok innenfor åpningens begrensning men jeg var bortk at stokken fant et &quot\;friområde&quot\;mot hoggeskiva så jeg måtte ta den ut og vri den. De har kommet med belteinnmating og det er nok en stor fordel ved kjøring av småvirke. Kran er jo et krav på denne typen hoggere. De andre hoggerne kjenner jeg ikke til, men siden dette er såpass enkelt utstyr så tviler jeg på at det er stor forskjell innenfor samme prisområde.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en TP200 som er relativt ny men foreløpig virker denne meget stødig og lovende. Fulgte med servicekitt også. Dog er svaret mitt ikke basert på langvarig bruk enda...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier en TP200 fra tid til annen. Har ikkje de store erfaringene å komme med, men det virker som en veldig grei maskin. Stødig og robust, uten for mye som kan gå galt. De fleste gangene har vi bare kjørt den på en gammel Ford 4600, og har ikkje savnet krefter, så kraftbehovet er ikkje enormt. (dette var for det meste greiner, alt over 20cm ø blir brukt til ved) så kraftbehovet dersom du skal flise hele trær er nok en annen sak. Skulle flise noe mer massive greiner/små stokker en gang, da kjørte vi den på en noe oppjustert Ford 6610 (ca. 100hk). Men kunne sikkert like greit hatt den på 4600'en.

 

Skulle noe gå galt er den veldig enkel å skru på, og du får god tilgang til svinghjul og kniver. (løsner 3-4 bolter og så vipper hele tuten til sides)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...