Guest Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Har planer om lage meg en tømmervogn med kran. Ser for meg en gåen gjødselvogn eller lignende å sveise på noen ribber, og montere en "skikkelig" hydraulisk kran med tømmergreip. Er det noen tjuvtriks for å få dette optimalt? Tyngden på selve vognen bør heller ikke være så mye. Det viktigste er at kranen "leverer varene" Ser iallefall det at en kan lett få til en bra solid vogn med kran til kanskje 30 000 kr maks. Traktoren er en 50 hk Fiat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ideen er jo interessant, men ver klar over at dette kan vere forferdeleg farleg om ikkje ramma toler kreftene frå krana, eller om innfestinga av krana er for dårleg. Sjølv med ein beskjeden traktor kan det gå veldig gale! Ei gjødselvogn har neppe ramme bygd for slik belastning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ja, den ser jeg, men eg tenker at en gjødselvogn som er full av "\;guffe"\; må tåle litt den også. Så hvis jeg river av tanken og modifiserer rammeverket og slik, så burde dette gå med et greit lass med tømmer bakpå. Utfordringen blir nok å få et solid nok fundament for krana, Krana må vel selvsagt også ha labber for å sette vogna stabil når den er i bruk. Tenker jeg rett eller? Kom gjerne med innspill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Du får trolig et problem med lengden på bygget hvis du skal bruke gjødselvogn. Drag, plass til krana og lengde nok til å frakte 5meters tømmer gir fort ei vogn på 6-7 meter. Jeg måtte skjøte understellet på guffnunderstellet mitt for å få plass til 4meters stokker. Det har forsåvidt holdt, men kanskje mest fordi vogna heller har blitt brukt til foringsvogn enn tømmerhenger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.