Gå til innhold

Hjemmelaget tømmervogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Har planer om lage meg en tømmervogn med kran. Ser for meg en gåen gjødselvogn eller lignende å sveise på noen ribber, og montere en "skikkelig" hydraulisk kran med tømmergreip. Er det noen tjuvtriks for å få dette optimalt? Tyngden på selve vognen bør heller ikke være så mye. Det viktigste er at kranen "leverer varene"

Ser iallefall det at en kan lett få til en bra solid vogn med kran til kanskje 30 000 kr maks. Traktoren er en 50 hk Fiat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ideen er jo interessant, men ver klar over at dette kan vere forferdeleg farleg om ikkje ramma toler kreftene frå krana, eller om innfestinga av krana er for dårleg. Sjølv med ein beskjeden traktor kan det gå veldig gale! Ei gjødselvogn har neppe ramme bygd for slik belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja, den ser jeg, men eg tenker at en gjødselvogn som er full av &quot\;guffe&quot\; må tåle litt den også. Så hvis jeg river av tanken og modifiserer rammeverket og slik, så burde dette gå med et greit lass med tømmer bakpå. Utfordringen blir nok å få et solid nok fundament for krana, Krana må vel selvsagt også ha labber for å sette vogna stabil når den er i bruk. Tenker jeg rett eller? Kom gjerne med innspill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du får trolig et problem med lengden på bygget hvis du skal bruke gjødselvogn. Drag, plass til krana og lengde nok til å frakte 5meters tømmer gir fort ei vogn på 6-7 meter. Jeg måtte skjøte understellet på guffnunderstellet mitt for å få plass til 4meters stokker. Det har forsåvidt holdt, men kanskje mest fordi vogna heller har blitt brukt til foringsvogn enn tømmerhenger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...