Gå til innhold

Ved.


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lite spørsmål. Bor 750moh. Med temperaturer ned til 40-

Vil beregene ca 70% her fyrer med ved, samme gjør jeg. Har for lite vedskog selv, til å mette 2 hus her på gården dessverre.

Spørsmålet mitt da: Har ei vedmaskin som snart går dukken og regner med at stålprisen er mer verdt enn å selge den. Vil også ha ei maskin som er trygg for meg og andre.

Så jeg vil ha litt råd og tips om hva dere tenker om å kjøpe ca 40-50kubikk med bjørk, ei vedmaskin til en ok pris, kløve det i både stor og småsekk, for deretter kunne selge litt hver høst også.

Kjøper jeg 50kubikk er det stort sett etterspørsel nok, til at jeg vil tro det er fullt mulig og bli kvitt 40kbm. iløpet av en vinter. Og da har jeg i tillegg mer enn nok ved til 2 hus her.

Så:

- Hva burde man betale pr kubikk ca med grei bjørk?

- Åssen vedmaskin anbefaler dere å kjøpe brukt til en pris mellom 20-40.000,- ?

- Hva burde man ta for hver 60L sekk og 1000L sekk? Hvis man utnytter plassen og stabler ordentlig.

 

Har noen uker hver vår og høst, så kunne sett for meg det som en fin syssel, når det også er bra trening for meg selv som også er en stor gevinst.

 

Håper på fine konkrete svar!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

Til ditt bruk vil eg anbefale å vere på utkikk etter ei Dalen 1554 med tank, hydraulisk innmatar band og knivløft. Desse maskinene ser og ligg på Finn til 40-45 tusen. På diameter opp til 30 cm er denne maskina like effektiv som vesentleg dyrare maskiner. Eg anbefalar deg og kaste dei kubbane som du trur vil by på problem for kløyvaren då har du maskin i mangen år mest utan verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ser for meg at motorsaga er med, så ser ikke på sånt som stort problem. Men takk for tips ! Håper på svar om resten av spørsmålene og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

har sett disse giljotinemaskinene på yotube. de ser veldig effektive ut men tar ikke de største strangene. har du bare småskog er det noe tenke på.

1000 liter stabla bjørk kan du ta minst 1000Kr for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Noen som har formening om kubikkpris på bjørk ligger på?

Altså i stranger, ikke ferdig kløvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Denne vinteren har prisene på langved vært lave, pga. den milde vinteren i fjor slik at at mange vedprodusenter har hatt store lager. Prisen på langved jeg har oppnådd i vinter er på kr.300,- pr kbm. Forrige vinter ble det omsatt langved for 400 kr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har kjøpt flere tømmerbillass (ca. 20 favn) fra forskjellige steder (og med forskjellig kvalitet, dessverre) og betalt ca. 20.000 + mva. inkl. frakt. Frakt har utgjort ca. 7.000,- Dette gir en hentepris pr. m3 på ca. 375 + mva.

En &quot\;giljotinmaskin&quot\; er meget effektiv på stranger opptil ca. 20 cm. men snittet blir veldig stygt og det hadde jeg en del klager på. Dessuten ble kløyvinga så som så. Merket husker jeg ikke. Har nå en kraftig maskin med solid sverd og kjede. Den heter Duun VM 100 og har fungert meget godt i mange år, men jeg vet at erfaringene har vært ymse andre steder. Det står en del om vedmaskiner fra tidl. her på forumet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...