Gå til innhold

Dalen 2060 vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, hva synes vedfolket om den nye vedmaskinen til Dalen??

Er det noen som allerede har bestillt den??

Selv ble jeg litt skuffet for og være ærlig.

Hadde håpet på noe litt mer "spennende" enn en pimpet utgave av 2054 modellen, til nesten dobble prisen.

Synes de skulle beholdt 2054(som de vel kommer til og gjøre), og kommet med en mer avansert toppmodell, som f,eks intregrert flisutskiller mellom kløyver og transportbandet.

Kløyvekniver med flere alternativer i samme ramme.

Og byttet ut gummibandinntrekket med et mer robust stålband eller ennå bedre en klo(som i tillegg til og dra innstokken, kan brukes som lengdemåler og diameter måler for aut, styring av kløyvekrysset).

Kommer jo flere og flere maskiner på markedet med aut.kjøring, synes nok det burdet vært mulighet også for dette på Dalen`s toppmodell.

Men da hadde vel prisen havnet godt over en 1/2 mill.

Kommer nok til og kjøpe 2054 igjen om jeg velger Dalen, ellers blir det nok noe mer avansert av annet merke.

Den nye Tajfun 600 joy virker spennende, eller en av større Posch/Binderberger modellene.

 

På min "ønskemaskin" hadde jeg tatt innmatingsystemet fra denne maskinen

 

Og kløyveknivkrysset og flisutskiller fra denne.

 

2 Kløyverenner tror jeg også kunne vært en smart løsning, en liten 5t cyl. for småveden og en større på ca20t til store dim. med en vippe som legger kubben i rette renna.

Dette for og få litt fart på småvirke, noe som synes og være et problem på disse store maskinene.

 

 

 

Så hva synes vedfolket der ute???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

 

Etter å ha prøvd 2060 er mi oppleving at flisutskilljar på bandet fungerer enormt bra på 2060.

Kjørte all veden i alle dimensjoner fra 10cm-52cm + gjennom ein 12 delings kniv, brukte knivjusterig minimalt då eg synes veden fekk ein grei størrelse.Berre dei aller største kubbane måtte gjennom kløvaren to gonger.

 

http://bygda.traktor.no/photo/bilde0211-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja, men det var jo interessant og høre fra en som virkelig har testet den.

Selv har jeg byggd min oppfattning ut fra det jeg har lest meg til.

Ble veden så fin(lite bøs og fine størrelser), at du kunne kjøre veden direkte i sekk for salg??

Har selv dårig erfaring med 10kniven og direktekjøring i sekk med 2054.

Var kløyvkraften på 15t nok til de største kubben i 12 kniven??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

På ca 25m2 med ferdig røyst ved sorterte den vetle klaffen på enden av bandet ut ca 1m2 med flis,bark og is m.m. Også ein stor fordel at flisa kjem ut høgt oppe på bandet så ein ikkje treng å sope i det heile.

Kløyvekraften var aldri noko utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Var på Agroteknikk i november i fjor og var spent over å se denne maskinen på utstilling. Denne kommer ikke med el drift ennå da..

I begynnelsen var jeg litt skeptisk over om maskinen skulle klare litt krokete tømmer på 50 cm i diameter med 15 tonn klyvekraft, men det går vel bra etter hva Arnstein har skrevet her.

 

@665

Synes den andre videoen med flisutskilleren så interessant ut :D

 

@Arnstein

Så du har kappet stokker på mer enn 50 cm (52?)? Hvor mye mer tror du det går? Er den effektiv på små stokker?

Denne maskinen er nok litt for stor for mitt bruk, men burde det ikke være mer enn 12 delings kniv for 50 cm kubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym

Hva har skjedd med Dalen 2060???

Ser den er borte fra Dalen sin hjemmeside, og videoen på Youtube er også borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...