Gå til innhold

Elendig kvalitet på motorsagfiler?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg undres om det er jeg som gjør noe feil, eller er dagens filer av særdeles dårlig kvalitet?

 

Jeg drar lett over motorsaga, men synes at etter at dette gjort 2-3 ganger begynner filene å bli veldig dårlige??

 

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan filtype bruker du? det har mye å si hvordan du filer også. vet om mange som drar fila fram og tilbake og da blir filene fort ødelagt. selv bruker jeg valorbe og er fornøyd med det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker tykk sagkjedeolje kan filspona og oljen danne en &quot\;pasta&quot\; som metter filen.Da tar den dårlig tak. Du kan da legge den i et fettløsende bad med f.eks Lynol eller malingstynner. Har du sjekket om kjedet får nok olje.Om kjedt blir veldig varmt herder du tennene noe som gjør att du fort tar livet av fila. Har kjøpt filer alt i fra Biltema,Chlas Olson til FK,Byggmakker o,l ,men forbruket av filer skyldes helst att de knekker i sekken eller att jeg roter de vekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tanke som begynner å feste seg hos meg også. Jeg har også luftet det for forhandler,han påsto kjedene er blitt hardere. Men det med vasking av filene var interessant. Det skal prøves ut. Ellers har jeg mye dårlig verktøy, men filene mine går lett i hvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett prøvd alle filtyper, utenom de man kjøper hos Jula o.l. Har vært innom Husqvarna, Stihl og Oregon sine filer. Nå sist kjøpte jeg en eske med tolv Oregon filer. Synes disse filene tar veldig bra i starten, før de raskt tar dårligere og dårligere.

 

Jeg har ikke skjekket at kjeden får nok olje, annet en at oljetanken omtrent er tom når jeg fyller bensin. Så det går jo cirka en tank olje på en tank bensin. Jeg drar også ut spon fra sverdet når jeg filer kjeden. Og det kjennes ut som kjeden er godt smurt. Men det hørtes interessant ut å legge filene i Lynol. Oljen jeg bruker er Felleskjøpets Sagkjedeolje, som det står er tilpasset vinter.

 

Jeg ruser aldri opp sagen før jeg stopper den, lar den heller gå ei stund for å kjøle seg litt ned. Jeg pleier som regel å file sagene på slutten av dagen, når jeg får satt saga i skrustikka.

 

At kjedene er av bedre kvalitet nå enn før har jeg også fått til svar hos forhandleren, som selvfølgelig vil selge meg nye kjeder til noe han mener er en &quot\;god pris&quot\;..

 

 

Noen som har andre tanker rundt dette? Jeg skal ihvertfall gi filene og lynolen en sjangs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedene er så billige og filene slites så fort at jeg tror ikke en har så mye igjen for stå å gnikke. Noen som har regnet på det? går jo litt tid til å skifte kjede også da, men da har en til gjegjeld ett helt perfekt kjede.

angående rensing så tror jeg at jeg vil prøve sprit. har nettopp fått lære at barbermaskina skal sprites for å fjerne fett, da ble den gamle barbermaskina skarp som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg jo utvilsomt å dra lett over kjedene? Ei fil koster ca. 10 kr pr stk og det tar ikke mer en fem minutter å dra over sagen.. Om du skulle kjøpe ny kjede hver gang den man har blir litt sløv blir det dårlig butikk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...