Gå til innhold

mva spørsmål vedr.skogsdrift er ikke mva registrert


Gjest

Anbefalte innlegg

hei har en liten eiendom jorda forpaktet bort å skogen brukes hovedsaklig til ved.

men nå kommer det hogsmaskin hit i nabolaget å da tar de med gammleskogen her å.anslott tømmer for 150000 der,.

nå er ikke jeg mva registrert ,lurer litt på hvordan det er kan det hogges for 50000 inkl mva før jeg må betale mva?

lurer litt på om jeg skal stoppe der eller om vi deler oppgjøret over flere år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Noen vil sikkert rette meg om jeg tar feil: Så lenge du ikke er mva. registrert skal ikke tømmerkjøper betale tømmerpris + mva til deg, men bare tømmerpris u/mva. Hadde du vært mva. reg. skulle du betalt den momsen inn til staten uansett, så det blir et nullsumspill for deg. En annen sak er at om du var mva. reg. kunne du fått igjen momsen du betaler for ting som brukes i drifta\; dvs. motorsag, rekvisita, drivstoff, verneklær osv., men så lenge du ikke skal hogge selv så spiller jo heller ikke det noen rolle, da du ikke har noe du kan trekke fra. En annen ting er vel at du burde snakke litt med en regnskapsfører om dette, fordi det er noe med gjennomsnittsligning i skog, som gjør at du ikke trenger å få en kjempesmell på skatten om du hogger for 150k et år, inntektene kan da fordeles over flere år. Som sagt, snakk med en som driver med gårdsregnskap. Se §14.81 her: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-066.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kontakte ein regnskapfører slik at du får sikkre svar.

Men eg TRUR (meiner å ha lært) at når du lever tømmer så skrive du ikkje faktura, du får eit oppgjør,fra feks ein skogeigarforening.

Dei betaler ut tømmeret med xxx kr pr kubikk pluss mva.

Er du ikkje mva pliktig får du beholde mva sjølv, du får slik 25% mer for tømmeret dersom du ikkje er mva pliktig.

Det vil såleis lønne seg å lever under mva grensa.

Lever du slik at du kjem over mva grensa på 50 000kr vert du mva pliktig det året, og må betale mva til staten.

No er det ikkje bare bakdeler å vere mva pliktig du får då og igjen mva innkjøp, så du må vudere kva som er mest lønnsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere snur saken på hodet. Dere må huske at skogsentreprenøren fakturerer med mva. og om du de ikke er registrert så må du betale den. Om du er registrert så får du trekt fra den mot den mva en du får på tømmeroppgjøret. Hva er egentlig problemet med å registrere seg i forbindelse med drifta? Du vil også få igjen mva ved evt. planting etterpå. Desuten, kommer du over 50000 i omsetning så må du registrere deg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...