Gå til innhold

stegmater aggregat


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

vurderer å kjøpe hogst-aggregat.

noen som hart erfaring med dette montert på tømmer vogn kran?

 

har sett på eit naarva stegmater S25. er dette å anbefale??

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt mitt montert på gravemaskin, og det har fungert bra.

Skal du ha det på tømmerkran, så bør nok denne løfte minst 500 kg på rett bom. (uten rotator og klo)

Har hatt mitt siden 2005 og er godt fornøyd for &quot\;hobby&quot\; bruk.

Er enkelt og greit og fikse om noe skulle krangle.

Sterk i kvistningen i forhold til størrelsen.

NB\; mitt er det som idag heter S25 (ikke S25R)

Har en video på YT, når jeg testkører litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser veldig effektivt ut. er eit naarva S25 eg har sett meg ut.

men, eg synes det såg ut som om at d gikk litt tregt på maskina di, kan d skyldes liten Flow på hydraulikken på ekstra uttaka?

Han eg snakte med på AB Landbruk meinte at om eg skulle ha d på ei tømmerkran, so måtte eg passe på at det var 1/2 &quot\; slange, og ikkje 3/8&quot\; frem til der ein kobler på, dette for å få meir fart i aggregatet.

 

har fått tilbud på ei nokka kran, 4472 den løfte ca 450 kg helt ute, og aggregatet er ca 310 kg, så det skulle vel gå bra?

det er tenkt mest til bruk på ein fin bjørke skog med ca 20 CM i diameter, så skulle ikkje bli dei største &quot\;rykka&quot\; når treet faller?

 

correct me if i`m wrong, for eg er fersk i gamet med desse aggregata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drømmer om noe sånt jeg å men...... kjørt litt hogsmaskin å m tanke på vekta her så husk at du skall ha tret i agregatet å har du bare100 kg å gåpå blir du fort lei

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den at eg ikkje har meir enn ca 100 kg til overs, men eg ser ikkje for meg at ein treng å løfte tredet når krana er heilt utstrekt, for ein kan vel drage tredet til seg?

 

men er det nokon som veit kven som har dei sterkeste kranene som går både på tre-punkt, og på tømmerhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Noen som har erfaring med hogstagregat på gravemaskin?

Hvilke agregater er aktuelle for tømmerhogst? Hvor stor maskin trenger man?

Stegmater eller med ruller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I videon går det helt riktig sakte, mye p,g.a av kald olje og kun høy tomgang på graveren, så det er sikkert ikke mer en 30-40l/min som går til aggregatet i filmen.

Og som du sier så bør en ikke kjøre olja igjennom rotatoren, men heller bruke 1/2&quot\; slanger direkte.

Har kun 3/8&quot\; slanger i denne videon, men har nå byttet til en større graver med 80l/min på ekstrahydraulikken.

Så skal bygge en ny jibb (slik at en kan &quot\;armen&quot\; sette den bakken uten og belaste aggregatet), og samtidig bytte til 1/2&quot\; slanger.

Når det gjelder kran, så skulle det funke med den du nevner.

Finns en video av en som kjører med det 100kg tyngre rs25 med en 6,7m Palms kran som løfter ca 450kg helt ute.

Som du sier så må man ikke løfte hele treet helt ute, man drar istedet inn utskytet før man kvister og evt. løfter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...