Gå til innhold

Hobbyhønseri


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Har lovet fruen og barna at vi skal ha oss noen høns. 8-10 stk for egg og hygge. Noen som har synspunkter ang rase og arealbehov inne og ute?

Har et lite rom som er isolert som jeg tenker å bruke. Greit med tregulv?

Andre ting å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
viss dette er til hygge og egg til egen husholdning er dverg kochin en god rase. Legger greit med egg, rolige, gode rugere og greie til å ha løst. Det er fordel med en utegarde med nett som tak, slik dei er trygge for rovfugler når dere ikke er hjeme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei, jeg kan anbefale deg å gå inn på denne siden og lese litt i forumet der.

http://www.fuglepraten.no/index.php?/forum/35-andedamvoliererh%C3%B8nsehus/

 

Selv har jeg et hønshus på 2x2 meter med 1,9 meter vegghøyde og 22,5 grader på taket. Her er det innredet 3 verpe/rugekasser og noen vagler. Har lagt ned laminat over sponplater og dekket med sagflis, Dette fungerer jo så lenge du renser ut og skifter spon ofte. Jeg har 9 høner og 2 haner i dette huset. Er ikke ferdig med utegangen enda, men den blir 2x3 meter med samme vegghøyde og takvinkel som huset. (Skal bygges som en forlengelse av hønsehuset.

 

Av raser kan jeg anbefale welsumer dverg og dverg kochin, dette er raser som er lette å gjøre tamme om man hånterer de med gjevne mellomrom. Kochin legger seg ofte raskt til å ruge som for noen er et problem, men dersom du har egg til å legge under er det den beste måten å få frem kyllinger på.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Arne M: Her har vi hønsehold i omtrent din skala, for tiden bestående av 8 høner, 1 hane og 6 kyllinger. Hønsehuset er 2x1,5m og luftegården ca 3x5. Har fått tak i not til luftegård fra kassert fiskeoppdrettsnot. Luftegården kan aldri bli stor nok. Men stort sett står det hele åpent, slik at fjærkreet går rundt hus og fjøs som de vil. De finner MYE mat ute, gjør nytte for seg som ugrasslukere og får signalgul eggeplomme. Kommer alltid i hus til kvelds av seg selv. Dvergkochin er mer kjælehøns enn verpehøns. Siden de går fritt her, setter vi pris på at de er snille med hagen\; ikke så mye sparking og graving. Men de legger seg stadig til å ruge, i stedet for å verpe. Kochin-eggene er dessuten nokså små. Vi bruker å få tak i noen pensjonerte fabrikk-høner som utgjør hovedproduksjonen av egg. De verper et egg om dagen i 1-1,5 år etter at de blir tatt ut av produksjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
pass på å ha tett gjerde netting fy faen å lite som skal til før den el no kattskinn kommer inn,ellers hadde naboen min samme prosjekt...men det var for å spare penger til mat--var innom han på høsten å da hadde han kjøpt for for 800kr å fått 6 egg hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lovet fruen og barna at vi skal ha oss noen høns. 8-10 stk for egg og hygge. Noen som har synspunkter ang rase og arealbehov inne og ute?

Har et lite rom som er isolert som jeg tenker å bruke. Greit med tregulv?

Andre ting å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...