Gå til innhold

Hjelp ved kalving.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Lurte på når dere bryter inn å hjelper til ved kalving. Er selv ganske uerfaren, å det er mange forskjellige meninger å råd ute å går. Noen hjelper til med en gang dem ser ett bein, andre mener man burde vente. Interesant å høre hva dere på forumet mener??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei. Lurte på når dere bryter inn å hjelper til ved kalving. Er selv ganske uerfaren, å det er mange forskjellige meninger å råd ute å går. Noen hjelper til med en gang dem ser ett bein, andre mener man burde vente. Interesant å høre hva dere på forumet mener??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg lar i utgangspunktet kua kalve selv.

Observerer at jeg ser begge frambeina og begynnelsen av nesa.

Vis det stopper opp og kalven ikke kommer lengere ut

når kua har veer griper jeg inn. 10- 20 min

Er veldig glad i de kuene som har kalvet ferdig vær gang jeg er i fjøset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Synes forrige innlegg er veldig bra, vil berre legge til dette:

Forstår du at kalven kjem med bakbeina først, så skaff deg hjelp med ein gong.

Når du ser baken på kalven , må den ut så fort som råd, ellers druknar den.

Lukke til! Du vil heile tida oppleve noko nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Jeg bruker også å vente en stund før jeg begynner å trekke.Litt vanskelig å anslå tid synes jeg,man må nesten se an vært enkelt dyr også dra mens kua har kraftige rier.Får man ikke hjelp fra kuas rier er tror jeg det er større fare for komplikasjoner,f.eks.børframmfall.Kommer kalven med bakbena først er min erfaring att det ikke er fare for drukning før kalven har fått ut hoftepartiet,da ryker navle strengen og kalvens pusteorganer settes igang.Og da bør resten av kalven komme fort.Som nevnt bør man minst være 2 mann ved en sånn kalving,men jeg har sluttet å ringe dyrlegen da det tar minst 1 time før han er på gården.Det er også viktig å dra litt ned,mot kuas jur,og ikke rett ut ved kalving med bena først.Da glir kalven mye lettere ut.

 

I tillegg til vanelig utstyr for renhold pleier jeg og ha med en bøtte med kalt vann som jeg kan helle over kalvens hode om den har problemer med å begynne og puste etter fødsel.Dette gir kalven ett sjokk og den vil instinktivt begynne og trekke pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei. Interesant å lese. Vi har hatt våre 6 første kalvinger i vår ammeku kariere. Har hjulpet 2 stk. Begynte å hjelpe til da vi hadde sett kløvene til kalven ute i en drøy time. Vi venter kalv på 7 kvier til. Bør vi gi dem mer tid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg venter 2 timer før jeg hjelper til,

hvis kalven kommer baklengs så kan det hjelpe å henge den opp etter bakføttene med en gang den kommer ut, slik at væske og slim renner ut av lungene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det beste råd er å fôre kuene dårlig eller riktig er å gi de fôr med lav forenhetskonsentrasjon og bare mineraler. Fosteret vokser mest på slutten og kjøttfe har jevnt over lengre drektighetstid. Feite kuer har lange fødsler og får store kalver. la heller kuene være litt under middels hold når de kalver, de kalver lettere, kommer seg lettere på beina og får mindre men kvikke kalver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...