Gå til innhold

vanskelig kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

fekk ein kalv fo 4 dager si men den nekter å drikke, har vel kansje klat å tvinge 2 liter i an på dei 4 dagene. an ser egentlig heilt friske ud, men d e jo ei plaga når an ikkje vil drikke. någen forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fekk ein kalv fo 4 dager si men den nekter å drikke, har vel kansje klat å tvinge 2 liter i an på dei 4 dagene. an ser egentlig heilt friske ud, men d e jo ei plaga når an ikkje vil drikke. någen forslag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Nå hvor det er gått 5 dager vil jeg anbefale deg at du kontakter dyrlege. det begynner å haste nå-veldig. kan også hende at den trenger væske rett i blodet.

 

Hvis du ikke har sonde (slange med beholder beregnet til dette).

Er øynene innsunket?

 

man kan gi kalv væske gjennom sonde selv selv, men man skal være sikker at man får sonden ned i riktig rør, hvis ikke dør kalven. Så hvis du ikke har prøvd det før så kan det være greit at dyrlege kan vise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar innlegget til agronom!!! Men synest at kravet til kompetansebevis som er framlagt er en smule overdrevet! Har sjølv forholdsvis fersk 3-årig agronomutdanning, og blir nesten fornærma visst eg må ta et kveldskurs no for å få lov til å vere bonde!

Men det er tydelegvis eit behov der ute for ei viss kompetanseheving!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Håper det går bra med kalven din.

Vil anbefale alle uerfarne innen ammeku å knyte kontakter med erfarne og dyktige ammeku og melkekubønder i området.

Disse har masse erfaring og hjelper ofte til med problemer hvis de blir spurt.

Har selv fått mye hjelp/erfaring på den måten.

Her i området synes jeg veterinærene er veldig dyktige på storfe. Bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Også veterinærene lærer mye av hverandres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dylege t ei ku i dag, fekk an t å se på kalven, kalven fekk ei sprøyta i nakke sjinnet me någe vitamin greier, an syns kalven såg ganske godt ud, me fant ud at an sko få gå me mora å få patte sjøl så hb d hjelper. OLAV: FEILE DU NÅGE ELLER KOSS LIGGE D AN????? må vel få lov å hørre ka erfaringer andre bønder har uden at sånne så deg ska komme me sånne utalelser??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som har sagt at ein lærer sondeforing på landbruksskulen, eller på eit kveldskurs for den del. Men en burde i allefall ha lært sopass at visst dyr er sjuke, i dette tilfelle ikkje tek til seg næring, so er det to alternativ.

Alternativ 1: Avliving

Alternativ 2: Kontakt veterinær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

h.m syns det er bra du spør om råd :) jeg har selv spurt mange til råds opp igjennom min karriere som avløser å i de siste to årene som bonde. Det er utallige måter å løse ulike utfordringer med dyr å gårdsdrift generelt å det er bedre å spørre engang for mye enn å tro en har alle de beste løsningene selv. For det er utrulig mange bra tips å råd her på forumet. Det er jo lettere å få flere svar her enn om en skal oppsøke hver enkelt nabo som driver ialle fall.

Men vil anbefale deg å ha skaffe deg en sonde i bakhånd å lær deg å bruke den, Så har du den til neste gang, selv om det heldigvis er svært sjelden behov for den.

Jeg hadde heller ikke vært borti sonde foring før jeg kom på en gård der han som drev brukte det konsekvnet på kalven det første målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Perska_1

Fant denne gamle tråden etter å ha søkt etter sondefôring.

For de som er interessert i å vite hvordan det gjøres fant jeg en video på youtube:

 

 

Det finnes noen gode bilder hvordan hodet bør være for å tre ned sonden:

 

http://homesteadroots.files.wordpress.com/2013/02/feeder-update-2.png?w=300&amp\;h=187

 

Og hvordan den ikke bør være:

 

http://homesteadroots.files.wordpress.com/2013/02/feeder-update1.png?w=300&amp\;h=179

 

Eller en beskrivende tekst:

http://homesteadroots.wordpress.com/2013/02/23/calving-season-using-an-esophageal-feeder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...