Gå til innhold

Betaling for arbeidet vi gjør


Gjest

Anbefalte innlegg

1. Vi tar time betaling for alt vi gjør og alle redskaper vi bruker. Men når vi nå skal ta i bruk slåmaskin med belte og bredsprednings utstyr lurer jeg på en ting. Er det da normalt å sette en pris på all bruk av slå maskinen? Eller bør en bruke en pris for slåing og ta ekstra ved bruk av bredspredningsutstyret og belte? Hva er vanlig for dere som bruker det i dag og hvorfor gjør dere det på den måten? Og for de som ikke anser der som en bedriftshemlighet kan de jo ta med hvilken pris de tar. Vi har tatt 470 for 2,6m til nå. Skal opp en del med ny slåmaskin men prisen er ikke fastsatt enda. Håper på den del tips her=)

 

2. Pressa går jo som sagt også pr time og vi mener at vi på den måten premierer de som rydder teigene og setter av de beste teigene til pressing. For de blir jo balleprisen lav mens andre som vil ha oss ut på "dritten" hvor vi må kjøre seint vil få en høyere balle pris. Er det noen som har synspunkter på dette og hvorfor gjør dere det på den måten som dere har valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

1. Vi tar time betaling for alt vi gjør og alle redskaper vi bruker. Men når vi nå skal ta i bruk slåmaskin med belte og bredsprednings utstyr lurer jeg på en ting. Er det da normalt å sette en pris på all bruk av slå maskinen? Eller bør en bruke en pris for slåing og ta ekstra ved bruk av bredspredningsutstyret og belte? Hva er vanlig for dere som bruker det i dag og hvorfor gjør dere det på den måten? Og for de som ikke anser der som en bedriftshemlighet kan de jo ta med hvilken pris de tar. Vi har tatt 470 for 2,6m til nå. Skal opp en del med ny slåmaskin men prisen er ikke fastsatt enda. Håper på den del tips her=)

 

2. Pressa går jo som sagt også pr time og vi mener at vi på den måten premierer de som rydder teigene og setter av de beste teigene til pressing. For de blir jo balleprisen lav mens andre som vil ha oss ut på \&quot\;dritten\&quot\; hvor vi må kjøre seint vil få en høyere balle pris. Er det noen som har synspunkter på dette og hvorfor gjør dere det på den måten som dere har valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeprisen vi tar for 3m slåmaskin er 650,-

Tar stykkpris pr ball, varierer fra 100 og opp til 120, (6 lag plast)dette var for 2007. Har hørt rykte om at plasten kommer til å stige med ca 80-85 kr rullen dette året, så stykkprisen må nok justeres noe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser det litt frå andre sida, som kunde. Her er det ikkje akkurat mange som tilbyr pressing, så eg må nesten ta til takke med det eg får. Han som pressa for meg sist, slo truleg før graset var fritt for dogg om morgonen, og pressa nokre timar seinare. Heilt forferdeleg blautt fôr. Har talle, og halmforbruket gjekk beint til himmels. Eg spurde om han ville ha pr. ball eller pr. time, og han ville ha pr. ball.

Neste gong kan eg gjerne betale det same, men eg vil krevje å få mange færre ballar (dvs mykje betre fortørk). Det gir betre totaløkonomi, og mykje mindre handtering, både for meg og entreprenøren.

Neppe ei typisk problemstilling på Jæren, men i meir grisgrendte strøk trur eg det med dyktige entreprenørar kan vere eit problem.

Trur eg betalte ein plass mellom 110 og 120 pr. ball, inkl slått og seks lag plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvar_1

Hei. Vi med driv med pressing, men vi kjører kun på timen, pga mange små oppdrag.

 

Slåinga med Kuhn 280 frontmaskin tek vi 650,-, og er det mindre enn en time, så blir det fast sum, ca 4-500,-.....

 

Pressinga har vel ligge på 850,- og pakkinga er pr. ball.

Fastpris på pressing blir det kun viss det er store areal, og godt arronderte.

 

Mitt motto e: Vil folk ha det gjort, so ska ej gjer det, men eg driv ikkje dugnadsarbeid. Det kostar å holde utstyr i dag.....\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1

Jeg mener du i utgangspunktet ikke kan ta noe ekstra for samlebåndet, siden kunden ikke har annen gevinst enn færre runder med pressa=redusert jordpakking, så lenge pressa går på fast ballpris vel og merke. Gevinsten din er derimot stor siden du øker kapasiteten på pressa, og kan få gjennom flere ball pr. time.

 

Når det gjelder ballpris vil det mest riktige være fastpris+timepris, men da får du med engang mer arbeid når du skal fakturere. I tillegg stiller du kanskje ikke så sterkt når kunden sammenligner din pris opp mot andre som kjører til fastpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...