Gå til innhold

utgifter med sau


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilke kostnader må man tenker på når man skal sett opp et budsjett for drift av sau?

 

Grovfor og mengden har jeg fått svar på i et tidlige stilt spørsmål

 

vaksien hvor mye må en regne på detter pr sau/lam?

 

kraftfor pr sau/lam?

 

Hva mer må jeg tenke på når det kommer til utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kato823_1

Hvilke kostnader må man tenker på når man skal sett opp et budsjett for drift av sau?

 

Grovfor og mengden har jeg fått svar på i et tidlige stilt spørsmål

 

vaksien hvor mye må en regne på detter pr sau/lam?

 

kraftfor pr sau/lam?

 

Hva mer må jeg tenke på når det kommer til utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg anbefaler å gå landbruksskole slik at du får et innblikk i hva dette innebærer!

 

De få som får til dette uten noen som helst utdannelse er oppvokst på gård, eller har en nær tilknyttning til dette faget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så bra at noen ønsker å starte med sau!!:)

 

Årlige utgifter her var grovforutgifter, noe kraftforutgifter, strø, melkeerstatning til koplam, innkjøp av kåra vær, øremerker (evt. også gps.-sendere til utmarksbeite, dette kan man få støtte til), vaksinering mot pulpanyre, eventuelt også innvolssnylterbehandlinger og selvsagt utgifter til utbedring av driftsbygningen, samt strømutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

På mange måter kan det vere en fordel at du ikkje har hatt med sau og gjere på forhand. då har du ikkje lert adle feilå til dei som har dreve før...

les så møje om emnet som du kan, det er skrevet et par gode bøker om dette. (Sjå tun forlag).

Søk info i nermiljøet, Nsg og raselag. Nortura fatland kan og gi info. Gjer deg opp ei meining ka rase som passer for deg.

Økonomi i sauehold kan vere den best betalte pr arbeidstime i landbruket ved rasjonell drift og passe størelse på flokken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...