Gå til innhold

Priser på flis


Ola

Anbefalte innlegg

Gjest Magne_1

hei

 

Tidligere fikk vi levert flis i 60kg sekk og betalte 150 pr sekk. I ag har snekkerfabrikken svært liten produksjon slik at vi er nødt å kjøpe fra Fk. Pris på 22kg sekk er pr idag 70 ved kjøp av hel semibil. Fikk ellers opplyst på et møte at et lite innkjøpslag kunne levere samme sekken for 65.

Jaja, og så sier man Fk jobber for lavere priser til oss bønder...

 

Synes forresten kvalieteten på denne flisa er dårlig- mer høvelspon en flis og slik at det suger knapt nok fukt opp.

 

Prøvde en palle Easy Strø fra Danmark- var meget fornøyd men er vanskelig å kjøpt i år pga dårlig kvalitet på halm i Danmark.

Pallen ble kjøpt gjennom Fiskå og vi betalte 100 kr pr sekk inkl kaiavgift levert Bodø.

 

 

 

____

 

For fem år siden kostet sekkene på 60kg 105 kr.

Regnet ut at vi bruker flis for ca 1.500 i uka nå så dette har blitt en betydelig kostnad.

 

Vurderer derfor å investere i seperasjonsanlegg til gjødsel slik at jeg kan bruke fiberdelen til å strø med. Skal se på slikt anlegg neste gang jeg er i Danmark.

 

mvh magne, bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg betaler 250 for en 60kg sekk med strøflis men den har rikelig med finstoff som suger opp fukt noe som gjør langt rimeligere i bruk enn de 20 kg sekkene som fk har som standardvare som jeg synes er grov og elendig med dårlig fuktoppsug.

 

Til Magne.Snakk med Norodden a/l i Steigen og prøv ut 60 kg sekkene med sagflis fra de da de inneholder langt mere finflis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisen blir bare dyrere og dyrere. Har dere vurdert halmpellets - mye bedre en flis og mer økonomisk også. Har testet dette med meget gode resultater i stallen hos oss - mindre støv, ligge bedre, nesten halvert avfallsmengden og ikke minst - kan brukes som tørrgjødsel rett på dyrket mark uten å måtte ranke og kompostere det. Reduserer vårt behov for kunstgjødsel. Men obs, obs - bruk pellets laget for hest! Ikke til forbrenning - de er harde og hestene spiser dem. Når dette sveller i magen kan det gå riktig ille!!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt vanskelig å få tak i sagflis til strø. Har kjøpt en del kutterspon i ball på FK, men synes at den er alt for grov. Har prøvd Degernes sin torvstrø og har funnet ut at når en blander kutterspon og torvstrø 50/50 får man en fin mix med god sugeevne som samtidig er fin og luftig så dyra holder seg reine. Vet at Degernes har en slik blanding i sortimanget men er usikker på om FK tar inn dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trønder_1
Nord i trøndelag betaler jeg 150kr/m3 levert på gården i contaier med løs-spon med litt blanding av sagflis.Brukte baller før fra sagbruk,men ble alt for dyrt og alt for mye embalasje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

betaler 70 kr m3 her,da har jeg tømmerleverandør rabatt,

må hente sjøl.tørrflis har altid kosta det doble av rå åden suger jaggu dobbelt så bra såsparer masse arbeid å pene penger på å kjøpe tørr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...