Gå til innhold

kalv og ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Faile_1

Må spørje eit par dumme spørsmål her, skulle virkelig hatt eit kompetansekurs på kyr merker eg...

 

Kua kalva den 14, kalven var i flott form og dia omtrent øyeblikkelig og den er i fin form. Plutselig var der ein kalv:)

 

Men, det henger framleis noko slimete etterbyrd frå kua. Er dette normalt, og om ikkje, kva gjer eg?

 

Navlestrengen har eg ikkje gjort noko med. Gjorde ikkje det når den forge kalven vart fødd, men det var på beite og betreaktelig nærmare. Bruker de å stelle navlestrengen hjå nyfødde kalver som er med mora? i sofall korleis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørje eit par dumme spørsmål her, skulle virkelig hatt eit kompetansekurs på kyr merker eg...

 

Kua kalva den 14, kalven var i flott form og dia omtrent øyeblikkelig og den er i fin form. Plutselig var der ein kalv:)

 

Men, det henger framleis noko slimete etterbyrd frå kua. Er dette normalt, og om ikkje, kva gjer eg?

 

Navlestrengen har eg ikkje gjort noko med. Gjorde ikkje det når den forge kalven vart fødd, men det var på beite og betreaktelig nærmare. Bruker de å stelle navlestrengen hjå nyfødde kalver som er med mora? i sofall korleis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jod ser jeg blir anbefalt til å pense på navlestrenger.

Selv så gir jeg en dusj med blåspray.

Det er en fordel å se at etterbyrden kommer men ikke så lett altid å få set da kua spiser den opp.

Det kan komme slim ei stund etter fødsel selv om etterbyrden har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Blåspray skal eg alltid klare å spraye på:)

 

Bruker det å vere problem med at etterbyrden ikkje kjem? Og kan eg vite det sikkert om kua har problem på nokon måte, eller ikkje, før den får børkatar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua kan ha problemer med å \&quot\;greie seg\&quot\;(som vi sier her i namdalen). Du kan bli nødt til å hjelpe til litt forsiktig med å dra den ut. Kveil den rundt hånda og dra jevnt og forsiktig.

 

Skader ikke med litt blåspray på navlestrengen, men unngå å slå knute e.l. Kua kan oppfatte det som møkk, og vil sleike den av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er vel strengt talt en jobb for en dyrlege mener jeg. Det er jo ikke bare å hale å dra her, sliter du av noe så kan det bli sittende igjen en bit med påfølgene betendelser og styr. Lurer på om de ikke kan gi kuan oe for å hjelpe til også?, litt usikker på det?

Har ikke kua ordna seg sjøl innan nå sitter det fast, så dette er en dyrlege jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kua kalvet 14 og ikke har greid seg enda, er det for seint å gjøre noe med det. Det vil gå sin gang, og komme ut gradvis...og det vil lukte fælt av det. Du kan prøve å dra forsiktigt bort det som kommer ut etter hvert. Det kan bli komplikasjoner med børbetennelse, men det er ikke noe krise. Følg med på kua og får den dårlig matlyst og feber, ringer du dyrlegen og får en pencelin kur. Navlestrengen trengs det ikke gjøres noe med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Prøver å drage forsiktig da, det vil seie at eg har instruert han som går i fjøsen om å gjere det... Så håper på det beste da...

 

Har alt behandla ei ku for børbetennelse, det var jo eigentleg ikkje så vanskeleg eller farleg virka det som..Men kua var frisk da, bortsett frå betennelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders_And_1

Enig med Ja

 

Det ordner seg som regel selv, og lukter vondt !

Ingen grunn til å behandle før kua eventuelt får feber og/eller mister matlyst. Hvis du hjelper til og drar litt så går det som regel fortere over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Kua hadde blitt kvitt det synlege utan vår hjelp, fjøshjelpa hadde berre sett feil av alle ting...

 

Angåande tørr og rein kalveplass... Vel kua kalva i lausdriftsfjøs, har matter med strø på, men mest sannsynlegvis kalva ho på betongsvillene, og desse er aldri reine...

 

Eit anna spørsmål... Ein halvgammal kalv er dårlig i magen, alltid våt bak og opp på ryggen, men elles fin form. Ser den har litt laus avføring. Denne får jo morsmelk, så kva kan eg gjere med det? Forsøkte å gi heile gjengen ein del høy i staden for silo i dag, for å sjå om dette kunne hjelpe den å verte litt fastare...

 

Mineraltilskudd har eg akkurat byrja å gi, men å berre strø tilskuddet på forbrettet gir ikkje akkurat rett dose til kvart dyr til ei kvar tid da... Var slik eg forsto det, berre eit mineraltiskot i pelletsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mineral steiner er også ett alternativ til pellets, her har de fri tilgang på steiner året rundt å da forsyner de seg selv etter behov.

Navlestrengen behandler vi ikke, men er nøye med at det skal være tørt å rent rundt kalven.

Ved løs mage, skaff deg tabletter mot diare å ha i bakhånd, dyrlegen skriver ut tabletter du kan ha liggende.

Kalvene er ømfintlige ovenfor fôret så om det har vært noe frosset kan dette gi litt mage trøbbel.

Overgangsforing er også viktig med kalven. Gi den tilgang på ulike fôralternativ så regulere de ofte behovet selv.

evt ordn ett kalve lukke der kun kalvene kommer inn å kan ha tilgang på både fin silo,høy å kraftfôr uten at resten av flokken kan forsyne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

Vi har brukt en jodløsning på navlestrengen konsekvent i over 20 år nå og har siden det aldri hatt navlebetennelse. Synes dette er en billig forsikring mot dette, men selvsagt er det viktig at det også er tørt og rent hvor kalven er.

Eli:

Det er krav om at kalv som går i flokk sammen med mødrene skal ha tilgang på kalvegjømme. Dette står i Forskriften for dyrevelferd. Husker ikke helt hvilke paragraf det var.

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Hm.. Kalvegjømme har eg ikkje... Nokon som har ei bra løysing for kalvegjømme i eksisterande lausdriftsfjøs? Kor lenge har kalvane krav på kalvegjømme da? For mine største kalver er jo større enn mine minste kyr grunna rasa...

 

Kan nok vere frose silo som er grunnen ja, ikkje mykje frose, men litt. Ringer om piller måndag da, greitt og ha noko slikt ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: bra det er kommet krav om kalvegjømme, har ikke satt meg inn i forskriftene som gjelder kalver som går med mora da dette ikke er aktuelt i mitt fjøs :) men har vært borti bruk av kalvegjømme da jeg var avløser.

Faile: om du søker opp kalvegjømme på nette vil du få endel treff med forslag til oppsetting å noen bilder fra både nybygg å eksiterende fjøs :)

men der jeg har vært, har de sperret av ett området å laget en åpning, som er lav nok til at kalven smetter under å mora blir igjen utenfor..

står sikker endel minste krav om du søker opp forskriftene og retningslinjer for hold av storfe evt sjekk ut sida om www.dyrevelferd.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Utdrag forskrifta for hald av storfe: \&quot\;Driftsformer som innebærer at kyr og kalver oppstalles i én og samme fellesbinge, skal inneholde et eget kalvegjemme med tett gulv på minst 0,7 m2 pr. kalv, dog slik at samtlige kalver kan ligge samtidig.\&quot\;

 

og

\&quot\;§ 24. Driftsformer med utegang/kaldfjøs Driftsformer som innebærer at kyr og kalver oppstalles sammen, skal inneholde et eget kalvegjemme på den luneste plassen av liggeområdet og hvor voksne dyr ikke har tilgang\&quot\;.

 

Er vel kanskje den siste eg vert vurdert etter neste år, då dei skal få gå ut og inn slik dei vil, men i ården fyste.

Så lyt nok lage eit bra kalvegjømme da, sidan kalv var alle storfe mellom 0-6mnd,

 

Har nokre kalvebåsar, så neste sesong kan jo vi lage det til slik at kalvane kan kome seg inn i ein av desse, samt legge ei matte på golvet. Då har eg nok dekt det kravet, er vel nesten 7kwm ein slik bås. Det er plass til 10 kalver, så det held nok her. Men no er alle båsane opptekne av andre dyr... Så får lage noko midlertidig no da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

FK selger spann/mineralbøtter beregnet for fri tilgang. Tror de heter VM-blokk nå.

Gi de også saltstein som alle kommer til og kan slikke på. Fint for kalver med løs mage.

 

Kalvegjemme er en fin ting. Minstemålene som er oppgitt kan til nød gå for Dexterrasen. For de større rasene er det alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faile_1

Kjem nok ikkje til å ha 10 kalver på under 6 mnd her samtidig på veldig lenge, men mindre eg satsar på at alle skal kalve samtidig. No er det langt mindre, har vel 3 kalver i den alderen no, men 2 er snart halvåret. Så plass nok får dei vil eg tru.

 

Kva er erfaringa med kalvegjømme, bruker kalvane denne? Sover de der, og et der når dei kan gå der dei vil?

 

VM- blokk, er dette like bra som mineralblanding i pelletsform? For om det er det, og prisen ikkje er høgare enn den i pelletsform trur eg vil foretrekke den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Faile,

 

Sist jeg kjøpte mineraltilskudd var det følgende priser på FK.+mva

 

VM-blokk storfe/geit 22,5kg kr.340,-

Multitilskudd Appetitt 20kg (pulver) kr.180,-

E-vitamin med selen og biotin 20kg kr.183,-

Saltstein 10kg kr. 38,-

 

VM-blokk blir dyrere men her kan dyrene styre litt selv.

 

Prøv litt begge deler du.

Jeg kombinerer produktene som er nevnt.

Saltstein hindrer at dyrene spiser for mye mineralnæring for å dekke saltbehovet sitt.

 

FK, Norgesfor og andre har folk som kan veilede angående mineraltilskudd. Det er jo så mye forskjellig.

 

Her blir kalvegjemme mye brukt.

De får kraftfor,silo og høy. Hvileplass.

Bedre tilvekst og helse.

 

Jeg har halmtalle for alle dyrene og god plass så de trives både i og utenfor kalvegjemme.

 

Apropo halm. Hender kalver med løs mage foretrekker halm fremfor høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei. Jeg gir multitilskudd storfe/geit i en egen boks. Men de spiser svært svært lite av dette? Blir nesten ikke rørt, hmm! Noen som veit hvorfor? Gir også saltstein ( det er populært)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Kan ikke svare på hvorfor dyrene dine nesten ikke rører mineralblandingen. Kanskje har du godt grovfor og eller bruker noe kraftfor slik at behovet er lite.

I begynnelsen brukte jeg multitilskudd storfe/geit og strødde på foret. Noen spiste det andre ikke.

Siste årene har jeg brukt microfeeder. Blandingen jeg bruker er slik: 1 sekk 20kg multitilskudd appetitt i pulverform + 5 til 10 kg av blandingen med E-vit.(som også inneholder biotin og selen).

Tømmer dette opp i microfeedern og legger oppi en saltstein eller to. Fri tilgang året rundt.

Multitilskudd sau/geit er mye det samme som Appetitt. Sistnevnte er for fri tilgang.

Dette fungerer bra for meg. Helt normalt forbruk.

Synes det er best når dyrene kan bestemme selv. Mindre spill.

Bruker også VM-blokk eller Vitalix i spann. Sistnevnte er et økologisk produkt med melasse og den slikker garantert alle på.

Jeg bruker mye halm som vedlikeholdsfor til de drektige kviger/kuer.

Bruker også eget korn (valset) istedet for innkjøpt kraftfor til alle dyrene.

Derfor prøver jeg å være nøye med mineraltilskudd.

I tillegg blir alle kviger/kuer inseminert så E-vitamin blandingen er bra for fruktbarhet.

Dette ble kanskje litt innviklet men enklere enn det høres ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...