Gå til innhold

Starte med sau


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en som kunne tenke seg å starte sau og har noen spørsmål.

Jeg kan få leid en gård som det har vært melkeproduksjon på før og på gården er det ca 90 mål dyrket mark og ca 500 mål med godt beite.

Jeg har fast jobb utenom som er veldig fleksibel slik at planene er ikke å leve kun av sau.

 

Hvor stor bør besetningen være før det gir er en grei avkastning?

Hvor stort areal av beite må man regne pr sau må man regne?

Hvor mye areal må man regne i fjøset pr sau?

 

Jeg har mange spørmål, men jeg beynner med disse :)

 

På forhånd tusen takk for alle svaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kato823_1

Hei

Jeg er en som kunne tenke seg å starte sau og har noen spørsmål.

Jeg kan få leid en gård som det har vært melkeproduksjon på før og på gården er det ca 90 mål dyrket mark og ca 500 mål med godt beite.

Jeg har fast jobb utenom som er veldig fleksibel slik at planene er ikke å leve kun av sau.

 

Hvor stor bør besetningen være før det gir er en grei avkastning?

Hvor stort areal av beite må man regne pr sau må man regne?

Hvor mye areal må man regne i fjøset pr sau?

 

Jeg har mange spørmål, men jeg beynner med disse :)

 

På forhånd tusen takk for alle svaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD2650_1

Med det arealgrunnlaget kunne du sikkert hatt 300 vinterfora sau. Du bør nok koma opp i rundt 100 viterfora. Du kan nok sitje att med rundt 1000,- til 1500,- pr sau før betaling av leie for garden

Litt grovt må ein sau ha minst ein kvadratmeter inneplass med 40 cm eteplass til kvar og noko større plass i lemminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kato823_1

Tusen takk JD2650

 

 

Jeg har undersøkt litt via nettet og lignende og jeg har vel også kommet frem til at første hovedmål må være å kunne drive godt med hundre vinterforet sau.

Jeg tenker at det må være fint å ligge på dette nivået og fokusere på kvalitet og kostnader før jeg eventuelt øker.

 

Det jeg også tror kan være en fordel er å bruke tiden fremmover å få gjert opp alt beitet skikkelig slik at jeg alltid kan ha sauene på engen merk siden den inngå i leieprisen uansett.

det er vel ikke gratis å sende sauen på fjellet heller.

 

Dette er på sørlandet.

Jeg tenker å også legge opp til kaltfjøs etter hvert hvilken sauerase bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

jeg tenker veldig på å starte med sau på en gård jeg kan overta..har 100 mål dyrket mark beiterett på 28000 mål utmark kufjøs på 325kvm..tenker på 300 vfs.. tror dere dette lar seg gjøre og kan en leve av dette?

vil forøverige si dette er et bra forum hvor det står mye nyttig og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...