Gå til innhold

Krav til utesilo??


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Plansilo?

Jeg har aldri hørt om noe krav til det ihvertfall.

Det er jo mange som legger rett på bakken og.

Men hvis man har muligheten til å få samla silosafta i gjødselkummen kan det være lurt mtp gjødseleffekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe mulig det :) Jeg mener faktisk å ha hørt det når du sier det :)

Klart det blir enklere med støpt silo.

Men noe annet som er fint og en god del billigere, er å pukke opp en plass, da går det meste av safta ned i bakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også krav til oppsamling av pressaft fra rundballer.....ikke mange som har det heller. Ballene ligger i jordekanten rett ved sida av bekken...... Men som regel ønsker en så tørr utesilo at den ikke renner \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamos_1
Jeg mener å ha lest et sted at graset må ha minst 30% tørrstoff hvis det skal legges i utesilo. Er det noen som kan bekrefte dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mener å huske at kravet ble endret for noen år siden, slik at kravet nå er at det ikke skal være avrenning til vassdrag. Er ikke helt sikker på dette, men det er nå ennsålenge ingen som har pisket emg for silo rett på bakken, selv om den ligger bare 10m fra E6. Har heller ikke hørt om noen som har fått knust kneskålene for å ikke samle opp avrenning fra rundballer. Men det er kanskje ett tema vi ikke skal snakke for høyt om, slik at vi gjør feil folk oppmerksom på problemet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...