Gå til innhold

Smørmangel


Gjest

Anbefalte innlegg

Fy søren så ydmykende de er å bli førsynt med smør fra Belgia fra vår konkurent Synøve Finden.

Hvor er markedsregulator sine kanaler for import og dette var kjent allerede i sommer at smør og kremfløte salget var økende.

Dette viste og så markedsregulator helt klart.

Sommeren fulgte med nedbør og flom over store deler av landet. Halve Gudbransdal`n var under vann og fôrmangelen var ett faktum ganske tidlig i august. Høsten gikk og ingenting ble gjort. Dette måtte vel Tine Råvare se at salget var betydelig høyere av smør og mjølkeinngangen ikke sto i stil til foredlingen.

Mange slaktet ned besetningen en del mens andre hadde bra med fôr og kunne produsert mer.

I september burde Tine tatt grep slik de gjorde for få år siden og øket forhåndstallet . Når de endelig innser de i første uka i desember søker dem i realiteten fri produksjon til 1.mars. Dette redder selvsagt ikke ydmykelsen og setter markedsregulator i utsatt posisjon videre i sær fra opposisjonen og dette kommer til vi til å få svi for senere hvis dem en gang kommer til makta ved at tollvernet blir svekka. Jeg som mjølkeprodusent får stadig henvendelser fra andre utafor næringa som ikke skjønner noen ting og dette er frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest qhans_1

Fy søren så ydmykende de er å bli førsynt med smør fra Belgia fra vår konkurent Synøve Finden.

Hvor er markedsregulator sine kanaler for import og dette var kjent allerede i sommer at smør og kremfløte salget var økende.

Dette viste og så markedsregulator helt klart.

Sommeren fulgte med nedbør og flom over store deler av landet. Halve Gudbransdal`n var under vann og fôrmangelen var ett faktum ganske tidlig i august. Høsten gikk og ingenting ble gjort. Dette måtte vel Tine Råvare se at salget var betydelig høyere av smør og mjølkeinngangen ikke sto i stil til foredlingen.

Mange slaktet ned besetningen en del mens andre hadde bra med fôr og kunne produsert mer.

I september burde Tine tatt grep slik de gjorde for få år siden og øket forhåndstallet . Når de endelig innser de i første uka i desember søker dem i realiteten fri produksjon til 1.mars. Dette redder selvsagt ikke ydmykelsen og setter markedsregulator i utsatt posisjon videre i sær fra opposisjonen og dette kommer til vi til å få svi for senere hvis dem en gang kommer til makta ved at tollvernet blir svekka. Jeg som mjølkeprodusent får stadig henvendelser fra andre utafor næringa som ikke skjønner noen ting og dette er frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter_Raugland_1

Hei Qhans.

 

Jeg har fulgt litt med på denne smørdebatten. Men nå er ikke jeg en \&quot\;melke produsent\&quot\;, så mine meninger burde ikke veie tung i denne debatten, eller taes som et utspill fra melke næringa. Kun som generelle meninger fra steingjerdet.

 

Angående hvordan Tine har håndtert saken, så ser jeg slik på det: \&quot\;de gjorde det rette, men på feil måte...\&quot\; Altså\; de begynte riktig med å ikke ville importere smør, men kryper så til korset, ber om lav toll, etc. Det vitner ikke om en sterk ledelse som vet hva den driver med. Dette her var en perfekt mulighet for å visefrem melkebondens vanskelige kår, og sette en dagsorden og få \&quot\;mainstreet\&quot\; til å forstå at dagens landbrukspolitikk ikke gir dem smør til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Petter.

Selv om jeg er melkeprodusent synes jeg situasjonen hverken er ydmykende eller pinlig. Smørmangelen er et tydelig bevis på hvor sårbar matforsyningen er med dagens politikk.

Det som forundrer meg er hvor Bondelaget er.

Hvorfor benytter de ikke anledningen for det som det er verdt???

Dette er en unik anledning til å bli hørt.

Men nei da . Bondelaget er bare ute og glatter over Fiasko styringa til markedsregulatoren.

Melkeprodusentene synes det er pinlig og ydmykende derfor drar de lua lengre ned i øynene å gjemmer seg bak kurompa..

 

En gladnyhet kom da SLF fjernet overproduksjonsavifta på melk fram til 1 mars 2012.

Men hvor lenge var Adam i paradis???

SLF taper ca 30 mill på at de ikke får inn overproduksjons avgifta.

Derfor vil de nå øke omsettningsavgifta med 2 øre på hver eneste melkeliter fra alle produsenter.

HALLOOOOOOOOOO!!!!!!!!!!!

Er det flere enn meg som synes dette er skakk kjørt og vrangt velta.

Eller er jeg helt på villspor???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei bondejente som har flytta til byen, men livet på landet har jeg ikke glemt av den grunn selv om jeg har boss hele mitt voksne liv i byen.

Derfor hender det en skjelden gang jeg er innom Bedre Gardsdrift på nett.

Det som forundrer meg i denne tråden er at dere produsenter skylder på Tine Bondelag osv. Dere har sikkert rett i det dere skriver.

Men hvorfor syter dere til hverandre her inne?? Er det noe med felles skjebne felles trøst eller?

Dere er jo grasrota i ordets rette forstand, Hvorfor legger dere ikke press på deres tilitsvalgte i stedet?

Dere sier Tine skulle tatt grep mye før. Ikke glem det er dere som er eierne. Der jeg jobber er det eieren som bestemmer., Istedet for å stå sammen lener bøndene seg til bake i stolen å syter til hverandre og alle andre som gidder og høre på.

Om dere hadde gidda å løfta litt på skylappene og sett hvordan andre fagforbund når sine mål å lært av dem så kanskje dere ikke hadde hatt det så ille. ikke sikkert så mange bruk hadde blitt lagt ned heller.

Politiet og Arne Johannesen er ett godt eksmpel.

Med bare sutter oppnåes ingen respekt

Dere har jo makt om dere gidder å bruke den. så tenk dere om.

 

Hilsen Hilda

som har stor respekt formatprodusenter men ikke sytekopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bache_G_1

Denne smørmangelen er vel egentlig medieskapt, det sies jo hver dag i aviser, radioog på TV at det er manko på smør, så folk hamstrer i store mengder, mye mer enn de ville ha kjøpt sånn til vanlig. Når folk fyller ei hel handlevogn med smør, så burde vel det rekke lengre enn bare denne helga?

 

Og når jeg først er igang, jeg tror ikke det hjelper for bøndene med ett slikt \&quot\;hat\&quot\; mot sine egne, kan ikke forstå at det skal hjelpe, og det gjør det vel ikke heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...