Gå til innhold

Kalving


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest hmm_82_1

Hei. Hadde kalving natt til i dag. Kalven ser frisk og rask ut, men veit ikke om han har fått i seg melk fra mor. Prøver å få den til å suge både på spener og fingeren, men han suger ikke! Noen tips??????

Begynner å bli rimelig nervøs for åssen detta går. Håper på raske svar.

Hilsen uerfarne ammekubønder. Ps: Kun hatt dyr i 4 dager\;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hadde kalving natt til i dag. Kalven ser frisk og rask ut, men veit ikke om han har fått i seg melk fra mor. Prøver å få den til å suge både på spener og fingeren, men han suger ikke! Noen tips??????

Begynner å bli rimelig nervøs for åssen detta går. Håper på raske svar.

Hilsen uerfarne ammekubønder. Ps: Kun hatt dyr i 4 dager;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei dette må de gjera noko med!

Viss de ikkje har mjølkeutstyr lyt de prøva å handmjølka slik at de får i kalven opptil 2 liter! er nok bra med 1 liter og, men...

 

Leddbetennelse og generelt dårleg immunforsvar er store sjansar å få viss ikkje kalven får i seg nok mjølk! Viss ikkje kalven drikk sjølv, bruk sonde eller i værste fall, renn i kalven mjølk frå ei vinflaske...Viss juret er \&quot\;tomt\&quot\; på ein spene eller to er det jo eit godt teikn på at kalven drikk då...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Prøv å klø kalven øverst på halen (omtrent i bøyen) mens du gir den flaske, eller lar den suge på fingrene bare for test. Høres rart ut, men det trigger sugerefleksen. Fikk tips om det fra en Tine-rådgiver for et par år sida, og mener det funker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke uvanlig at kalven lurer seg til å drikke melk av mora dersom de får være uforstyrret lenge. Og en frisk kalv som ikke vil syge er ofte en mett kalv. Men FØLG MED. Tomme spener og fløteskum rundt \&quot\;mulen\&quot\; eller på gulvet er gode tegn. Men små kalver drikker lite og ofte så det er ikke så lett bestandig. Råmelk\&quot\;skvetten\&quot\; er svært viktig! Det er ikke så mange timene fra kalving du skal ha is i magen før noe må iverksettes. Har alliert meg med melkebønder for å ha noen halvlitersflasker med 1.måls råmelk i fryseren slik at jeg kan tine ei dersom ting ikke forløper normalt. Har man først fått i kalven en halvlitet, kvikner den som regel såppes til at den ter det videre derfra selv. Husk ikke tin råmelk i mikrobølgeovn og ikke la melka bli for varm. Det ødelegger immunstoffene! I tillegg til diing bruker jeg å se etter tegn på at etterbyrden er kommet eller ikke før jeg er fornøyd med ei kalving.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Hei igjen. Takk for mange gode tips. Kalven dia mora da vi kom i fjøset på morran, og har gjort det flere ganger i dag. tisset lenge og hadde litt møkk i rompa. Tar det som gode tegn. Frisk og rask i dag også:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det står bra til med ku og kalv.

Mange gode råd å lese her.

Vil bare tipse deg om å gi kuene mineralblanding.

Det lærte jeg etter å ha slitt med svake og kalver som døde etter noen dager. Det ble en dyr erfaring.

Har også video overvåkning av fjøset og kan anbefale det. Har det kobblet på tv og kan svitsje mellom gullrekka på Nrk og fjøset under kalving for å se om det står bra til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Som mange andre driver jeg med ammeku kombinert med jobb utenfor gården med rasen charolais i en elelr annen krysningsprosent. I starten som kjøttfeprodusent lurte jeg på akkurat det samme om kalven fikk i seg råmelk osv.

 

Mitt opplegg er at jeg fryser ned 1. målsråmelk skaffet fra melkeprodusenter. Fryses ned i 1 liters flasker, tines når kuene kalver og innen 1 time etter fødsel har kalven fått såpass med råmelk at man trygt kan reise ifra evnt gå inn for å sove :). Det er en ting man skal passe på. Ammekuer og særlig når de er nykalva kan være skumle/ passe kalven så jeg lurer de i fanghekken før jeg gir kalven startkit.

 

I tillegg er det alltid lurt å gi kuene nok vitaminer og mineraler - gjelder hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1
Flott med så mye info her. Hvordan gir dere mineralblanding? I en slags automat eller strør dere det bare over foret? Hvilken type blanding bruker dere? har en blanding som heter \&quot\;multitilskudd for storfe og geit\&quot\; som jeg strør over foret. men har også hørt att man kan ha det i en automat, så styrer dyra selv hvor mye dem trenger. (Ville jo vært lettere) Men tenker også da litt på forgiftning, att dem får i seg for mye?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Det finnes en grønn, relativt stor beholder primært beregnet for beitebruk. Heter\'\'\'\'n ikke \&quot\;multifeeder\&quot\; \'\'\'\'a tro?

Tror ikke det er noen risiko for forgiftning, for det de får i seg for mye, pisser de vel bare ut igjen(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noen erfaringer med fri tilgang til Multitilskudd på melkekyr. I beitesessongen fungerer det helt fint med multifeeder utendørs og appetitt varianten av Multitilskudd. Når beitesessongen er over ser det ut til at tilskuddsforet blir et tidfordriv og de spiser farlig store mengder med multitilskudd. Jeg tok opp problemet med fk forutvikling og fikk anbefaling om å blande inn mer salt. Med et blandingsforhold på 50/50 er opptaket tilnærmet det som er anbefalt. Dette har jeg gjennomført i flere år med bare gode erfaringer. Multifeederen er etter mitt syn lite egnet som foringsautomat innendørs. I fjøset bruker jeg ganske enkelt en solid kasse som rommer en sekk multitilskudd og en sekk salt som er festet i enden av forbrettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Jeg bruker FK pluss multitilskudd appetitt til microfeeder. Denne er beregnet for fri tilgang. Inneholder litt mer salt. Uansett gi dyrene også saltstein. Henger opp i alle binger. Legg gjerne saltstein i microfeedern også.

Etterhvert har jeg blandet i litt pluss E-vitamin med selen og biotin. Før beiteslipp og under beiteperioden får de også multitilskudd med mer magnesium for å være på den sikre siden. Alt legges i microfeedern til ammekyrne/kvigene.

Ellers er mineralspann/bøtter fra FK eller andre greie å bruke når man har dyrene mer oppdelt.

Strø på foret er også greit men begynn litt forsiktig/tilvenning.

Husk også oksene særlig hvis de får lite kraftfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei og god sondag.

 

Vi bruker FK sin storfe og geitblanding. I tillegg gir vi ogsa ekstra tilskudd av e/vitamin og selen 2 mnd for kavlving. Folger dosering pa sekken. I motsetning til deg MrT, sa fortsetter vi men mineralblanding+vitaminer selv etter kalving og ve har begynt a tildele kyrne kraftfor. Om sommeren gir vi dyrene mineralspann. Dog sa vi at i sommer da det var veldig varmt og tort,sa ville de ikke spise av mineralspann og vi var nodt til a gi dem vanlig mineralblanding+vitaminer.

Vet at Fiska har ei blanding som er meget god,men koster mere enn FK sine. Da skal det vare nok med kun en type blanding.

Vi blander mineralene sammen med grovforet i en fullforblander.

 

Mr.T.

VI har til na fatt to kalver og venter ca 20 til innen utgangen av mnd. De siste kommer litt mer spredt i februar og mars.

Her i Bodo har vi nu 6 varmegrader

:)

Gjelder jo a bo riktig sted vet du..

 

(Har trykket pa et el annet pa mitt tastatur og mangler noen viktige norske bokstaver mens andre tegn er blitt byttet om...men haper dere forstar hva jeg har skrevet.)

Noen som vet hvordan man kan fa det rettet opp igjen??

 

Ha en fin dag,

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hmm_82_1

Virker jo som det stemmer ganske bra den blandinga jeg har fått tak i da, spent på hvor mye dem spiser av den da jeg gir dem etter appetitt. hvor lenge etter kalving fortsettes det med tilskudd av E vitamin og selen??

 

Mr.T: Har bare fått en kalv til nå. men det ventes kalver fra nå til godt ut i mars. Håper minusgradene skal være litt mer på vår og dyras side. Skal ha 13 kalvinger til, blir spennende. Kjøpte dyr rett før jul, så er ganske spredd kalving, satser på å få dem litt mer samla neste år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Til dere som kombinerer ammeku med arbeid utenfor gården, hvordan får dere passet tilsyn med kalvingene?

Økonomien i produksjonen er jo såpass dårlig at man må ha annen innkomst i tillegg.

Men samtidig er det kostbart å miste kalver fordi man ikke har tilsyn hvis noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi tenkte også på å benytte mer E-vitamin etter kalving i samråd med rådgiver. har tidligere bare benyttet standard mineralblanding til ungdyr og sinkyr/ dyr som får mindre enn 3 kg kraftfor pr dag (\&quot\;multitilskudd for storfe og geit\&quot\; eller noe sånnt).

Tenkte det var bare å få tak i mineralblanding med ekstra E-vitamin, men når jeg var på FK var det jo MANGE ulike blandinger som inneholdt mer E-vitamin + alle de andre variantene av mineral-/vitaminblandinger. Så spm da er hva gjør dere? Ser det ganske uaktuelt å skulle gå att og fram med 2-3-4 ulike blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full jobb ved siden av gården men med bredbånd etc så kan jeg jobbe hjemmefra og i kalvingsperioden kan jeg like gjerne jobbe om natta mens jeg venter på kalving. Jeg har også hjememværende leieboere som kikker til på dagen.

 

Så fra midten av Februar når kuene begynner å nærme seg kalving så kjenner jeg på bekkensenene på alle både morgen og kveld og er de løse så tar jeg de unna enten inn på fjøset eller kalvingsrom ved siden av de andre. Kuene går sånn halvveis i utegang og jeg ser jo om noen prøver å snike seg unna, da er det som regel noe på gang og da tar jeg de inn. Kun en gang på 10 år har ei kvige lurt meg og kalva i snøen og kalven røyk med :(, har ca 20 kalvinger i året. Kvigene er lavest i rangorden og vil ofte bli jagd ut av talleområdet, i tillegg er de redde og ny opplevelse med kalving så jeg liker å ta de ifra, enten bare kviger sammen, eller inn på båsfjøset ( de står på bås som småkviger)

 

Nå skal det bli andre boller med nytt fjøs til 60 kuer fra høsten2010 og da mer hjemmetid. Da blir det kamera!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...