Gå til innhold

erfaringer med embryo kjøttfe??


Gjest

Anbefalte innlegg

lurer på om nokon som har erfaringer med embryo på kjottfe,har sjolv 7 kvigekalver av 50/50 hf ch,som eg tenkte og prøve med om det lar seg gjere,dette for og få fram nokre attraktive avelsdyr tenkte og dele dei mellom ch og lim,det er lite med gode avelsdyr i mitt område og med blåtunge grense rett sørom her er det nokk marked for nye gener i ommrådet menn so er det jo spørsmål om pris og drektighetsprosent,nokon med erfaringer,synspunkt???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om nokon som har erfaringer med embryo på kjottfe,har sjolv 7 kvigekalver av 50/50 hf ch,som eg tenkte og prøve med om det lar seg gjere,dette for og få fram nokre attraktive avelsdyr tenkte og dele dei mellom ch og lim,det er lite med gode avelsdyr i mitt område og med blåtunge grense rett sørom her er det nokk marked for nye gener i ommrådet menn so er det jo spørsmål om pris og drektighetsprosent,nokon med erfaringer,synspunkt???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jobba i lag med en bonde som holdt på med litt kjøttfe blandinger,probleme hanes var og få bekkenet breit nok på ku til den typen den var inseminert med,vi mistet fler kalver trur største var 72kg(ikke heilt sikker mange år siden) når vi fikk den ut død skule vært keiser. må understrekke at han begynte med de største hånd plukka nrf kuer som basis og inseminerte med herford,chevolaise,limo fikk var oppig over 3/4 blandig fikk fram herford som vaks og såg ut som hf med godt kjøttfyll,herlig gemyt på herforden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å det var noko nytt,trudde det var einaste måte og sleppe karentene på eg,og att embryoet hadde gått gjennom ein slags karantene,er jo eit firma som heiter spermex som averterer om embryo samt avlslaga men eg veit eigentleg veldigt lite!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Var litt innom embryo da jeg startet med kjøttfe, men dette er noen år siden.

Embryo legges inn i kua/kviga 7 dager etter brunst. Krever en veterinær som kan dette! Importert embryo koster 5000-7000, kanskje også mer. Ca. 50% drektighet men dette kan variere mye! Med utgifter til veterinær vil embryokalven koste deg fort 15000,-

Skal du legge inn embryo i kviger så vent til de er ca. 2 år gamle slik at de kalver når de er minst 2,5-3 år gamle. Kviger har normalt bedre fruktbarhet mens kuer gir mindre kalvingsvansker.

På kviger må du også være noenlunde sikker på at mor/farlinje i embryoet er anbefalt på kviger. Ikke moro å få store kalvingsvansker når du har lagt ned mye tid og penger på dette.

Det beste er å bruke ltt tid og sette seg inn i dette og mulighetene som finnes.

Geno og Tyr kan kanskje også hjelpe.

Som nevnt er det noen år siden jeg var borti dette og ting kan ha forandret seg siden da.

Selv synes jeg embryoavkommene var velykket satsning for å bygge opp egen besetning sammen med semin.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se det camaro,det va nettop sånt eit svar eg va ute etter,det er for om mulig skaffe seg nokre gode avelsdyr som få har bruka og som kan bli inntresante for fleire,med kombinasjon med innseminering menn 15`` er jo penger det og,tenkte eg sku ta ein prat med denn lokale dyrlegen ein av dagane og høyre litt med hann,takker for godt svar!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...