Gå til innhold

Kva skal jeg gjøre


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal overta familiegarden heime etter mine foreldre ved nyttår.

Produksjon består av 95000 l melk, oppforing av 4-5 okser og 15 vinterfora sauer. Garden har 150mål dyrka mark, 250-300 inngjerda beiter og ein del skog.

Kufjøset er båsfjøs så det holder vell i 10-15 år til,har 16 båser for ku + nokre båser til okser/store kalver + 4 binger.

Så mitt spørsmål er: Kva skal/må eg gjere før å få ei grei inntekt ut av dette?

Har jobbet 20 år i byggebransjen,men ser no fram til å bli heiltidsbonde.

Er open for forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skal overta familiegarden heime etter mine foreldre ved nyttår.

Produksjon består av 95000 l melk, oppforing av 4-5 okser og 15 vinterfora sauer. Garden har 150mål dyrka mark, 250-300 inngjerda beiter og ein del skog.

Kufjøset er båsfjøs så det holder vell i 10-15 år til,har 16 båser for ku + nokre båser til okser/store kalver + 4 binger.

Så mitt spørsmål er: Kva skal/må eg gjere før å få ei grei inntekt ut av dette?

Har jobbet 20 år i byggebransjen,men ser no fram til å bli heiltidsbonde.

Er open for forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH_5070_1
Hei. Eg overtok for snart to år siden og driver litt større en du, men du har ikkje mulighet for å gå ned i stilling der du jobber nå da? Første året kan vere jekla tungt økonomisk får da får du ikkje fullt tilskud og så er det kansje noen invisteringer du vil gjøre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest atine_1

Hei du... vi tok over gården for to år siden. Slitent båsfjøs.... melkekvote på 105000. 16 melkekyr, 10 okser og 11 kviger og ca 20 kalver. Vi bor som siste stopp før hyttegrend på fjellet, uten mulighet til sommerbeite hjemme. Vi bruker utmarksbeite, med \&quot\;sommerferie\&quot\; for folk og fe. Og konsentrert høstkalving.

Vi ønsker å drive gården begge to, og det ser ut til at vi skal få det til:)

Gubben er snekker med +/- 20 år av og på i bransjen.Med en del egen innsats og omdisponering av eksisterende lokaler. Har det blitt forsentral i gammel silokumme med fjøskontor og smittesluse/garderobe. Ny kalveavdeling i tre med kombinasjon av gammel grisinnredning. Sluttet med foring av okser på bås og la opp rørmelkeanlegg og leide inn kvote (ca 100000 liter).

Vi brukte ØRT, og luktet på sau, ammeku, okseoppdrett, kastrater og geit. Det som ble mest lønnsomt for OSS, det vil si, uten store investeringer var å utvide melkeproduksjon. All ombygging av fjøset er totalt under 0,5 mill, ekstra investering i melkeannlegget som likevel var modent for utskiftning var ca 1000 kr pr båsplass.

Det vi har fått er en trivligere arbeidsplass, lysere, luftigere og mindre fuktig. 10 kyr ekstra å melke, 10 livsfarlige okser mindre :)

Grunnen til at vi droppet ammeku, var tre år uten å tjene penger på dem, sett bort fra tilskuddet, pluss at å kjøpe for ikke er gunstig her med tanke på transport. sau og geit har vi ikke greie på, så spesialisering i ett felt og gjøre det godt var mer lønnsomt for oss. Dekningsbidraget for oksene ved levering ved 18 mnd alder var lik ca 5000.

I og med at vi har fjøsfri hele sommeren, kjører gubben rundballer for naboer 2-3 uker om sommeren og hugger tømmer i egen skog som sages til materialer på ei fellessag her vi bor. Jeg gjeter dyrene.

 

VI møtte MANGE fordommer da vi tok over. VI valgte melk og det er lønnsomt for oss. Det du må gjøre er å finne ut hva slags livsstil og liv du vil ha. Hvor stor egen innsats som snekker du kan gjøre i eksisterende byggninger ( mye å hente der:)?)

 

Jo mindre kroner investert per krone som kommer inn, jo bedre er det:)

 

MEN vi hadde ikke orket med dette om vi ikke var to.......

 

Lykke til:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...