Gå til innhold

Frontmontert skiveslåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har erfaring/meiningar om kva frontmontert slåmaskin eg bør velge? Terrenget er greit, men vestlandsk. Traktoren er ein Agrotron 135. Tenkte bredde på rundt 3.20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som har erfaring/meiningar om kva frontmontert slåmaskin eg bør velge? Terrenget er greit, men vestlandsk. Traktoren er ein Agrotron 135. Tenkte bredde på rundt 3.20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
Eller hva med Claas ?? Har hørt bare bra om Claas Disco maskinene, enten de er montert foran eller bak. Lantmännen hevder jo selv at \&quot\;Claas kan gras\&quot\;, og det går jo utrolig mange av dem. Har ingen selv, men du verden så mye jeg ønsker meg en til jul...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei. Takk for utfyllende svar :-)

 

Terrenget jeg slår i er ikke så værst. Har en del bakker, men mesteparten slår jeg i flatt lende. Tror nok som du sier at det er en del å spare på dieselutgifter siden jeg for tiden bruker 150 hestern(!) på slåmaskinen:-) Vil i såfall utnytte traktoren mye bedre. Det at jeg må kjøre litt saktere ser jeg bare som en fordel, siden man sparer både mann og maskiner for risting. Er enig med deg om at 3m er passelig størrelse på den frontmonterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idefox har eit veldig bra innlegg ang. slåmaskiner. Jeg har ikke frontmontert slåmaskin, men har muligheit til å bruke det på traktoren. (har front pto) Vi hadde ein demo nå i vår (FK) som hadde med seg frontmaskin. Veldig bedaglig å ha maskinen forran seg, men i hjørnene så måtte ein rygge for at ein skulle komme inn på rett skår. Traktoren vart \&quot\;dratt\&quot\; rett fram i skarpe hjørner pga. tyngda av maskina. Ein kan jo løfte maskina litt opp i svingene, men blir vel litt tungvindt lell. Der kommer vel sleperen til sin rett. Kan vel egentlig ikke si så mye mer om frontmaskinen. Det var dette jeg så på demoen, men det ser veldig bedaglig ut å ha maskina i front.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vedrørende Claas frontmaskiner, de har faktisk det beste opphenget, ser ikke stort ut men er hengslet slik at slåttebjelken kan vandre opp og bak ved påkjørsler,alt dette ligger under dekslene, ikke over som kuhn/kverneland osv.

Fjærene som det snakkes om i tidliger innlegg, hodler hele maskinen i riktig flytestilling/marktrykk, i tillegg er det altså en bevegleig bjelke under alle deksler.

Claas maskinen er ikke blant de billigst, men du og du for noen maskiner.

 

Veldig tåpelig å skrive masse om maskiner, man hverken har kjørt eller har anne kunnskap om, det er intet verdt for dem som spør etter råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Hei

 

Vurderer å handle nye slåmaskiner. Lurer på å handle uten crimper, rett og slett fordi det er lettere og dra også billigere når det bli 3 crimpere. Ser jo \&quot\;moten\&quot\; i danmark da de stadig flere fåretrekker å handle uten.

 

Jeg har da noen spm.

 

1.Ville dere leid en som slå uten crimper med høy effektivitet?

 

2.Hvordan tror dere 1.slåtten blir? Den er jo ofte noe grovere, og kan da tørke senere. Alt blir da breispredd og raket.

 

3. Hva med gjenleggene? De som har raket stykker, vet jo at gjenlegg er et kjent problem med småstein og fin jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arion_1

For å svare på spm dine:

 

1: Nei. Jeg ville ikke leid uten crimper. Effektivitet har ingen betydning dersom graset ikke tørker fort nok.

 

2: 1. slåtten blir ofte grov ja, derfor er det desto viktigere med crimper. Og breispreding.

 

3: På gjennlegg er risikoen for innblanding av jord og stein ved raking for stor til at jeg tør å velge breispreding. Det kommer selvfølgelig an på hvor jevn overflata er, og om den er steinfri eller ikke. Også her er derfor crimper å foretrekke synes jeg.

 

Sjekk ut den store slåmaskintesten i BG. Ingen tvil om fordelene med crimper om man ønsker rask fortørk. Jeg tror kundene dine er mer opptatt av rask fortørk enn flest mulig daa pr time. Det er i hvertfall mine kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Arion:

 

Jeg er vel egentlig fult klar over dine svar. Det er spesielt gjennlegg og fare med for grov 1.slott som holder meg tilbake. Er graset vått er det sunt med behandling. Jeg skal tenke litt til, men muligheten for at jeg kjøper uten crimper er ganske stor. Bøndene her breisprer lite, uansett hva tester viser om tørking i sammarbeid mellom meg og forsøksringen. Men nå blir de da tvunget til det, så fortørken kan bli rask, om ikke jevnere.

 

Taarup butterfly med crimper koster sånn ca det samme som pøttinger uten.

 

En i en nabokommune kjøpte butterfly til garden sin i fjor av pøttinger, uten crimper og har bare lovord om det. Er vel en grunn til at de kjører uten i danmark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinus_1

Forsøksringen her har testet ut slåing med og utan krimper, å det viser seg at inntil 35 prosent tørstoff so tørker uten krimper fortast(ikkje so ønskilig med meir til grovfor), det er viss ein skal tørke endå meir det er en litten gevinst på krimper. dei meinte og att det og såg ut til å bli betre kutta i pressa.

har sjølv breispret i 3 år men raket i 5 år å har ikkje hatt problem med sporer(u-gjamne marka på sunnmøre). vil eller seie at kvaliteten har blit betre.

har hat krimper, men har kjøpt pøttinger butterfly uten krimper til kommende sesong.

grunna lettare utstyr, billigare, mindre traktor, mindre disel og mindre som går runt.

 

j-f selde meir utan krimper en med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Martinus: Har du den testen med rappord liggende? Evt mulighet for å scanne den inn og sende den på mail?

 

Da er det nok deg jeg har hørt litt om. Holder til i samme fylke, men du må nok et stykke nordover for å møte meg. Holder til til i Eide-distriket.

 

Kjøpte du med 3.5 meter fremme? Hva skal du dra herligheten med?

 

En av grunnen til at heller mer på pøttinger er mer omdr på knivbjelken, ikke et enormt oppheng bak og fin styreboks. Men finner jeg ut at jeg må ha crimper, blir den for dyr i forhold til taarup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk sist sessong over fra 2,8m JF slep, til 3,46 Pöttinger front. Den største fordelen er der det er bratt. Kan legge opp kjøringen etter eget ønske, og har all vekt på traktoren. 1 tonn bak holder traktoren meget stødig.

Er jordene flate ville jeg like gjerne hatt slep, den er raskere i svingene. Har du fronthydd. fra før så er jo front ett billig alternativ. Ellers blir vel prisen omtrent den samme.

Er ellers meget fornøyd med Pöttinger både når det gjelder kvalitet og slåtteresultat. Synes den slår pent, selv i nedoverbakke med litt legde, og opphenget tar ujevnheter meget godt. god løftehøyde er også en stor fordel der det er kuppert.

Valgte 3,5m i stede for 3m, og er glad for det. Den tåler en god del sving uten å tråkke, og går greit i transport, selv om det er litt på (over) kanten i forhold til regelverket.

Ellers lurer jeg litt på hvor mye dere slår på en sessong når dere skal ha 2-3 maskiner? (Butterfly / front+bak) Jeg slår uten problemer 20-30 daa/time. Da slår man en slått på gjennomsnitsbruket på en dag. Jeg slår totalt (alle slåtter) ca 700-800 daa, og burde vel egentlig ikke hatt slåmaskin selv...

Hvilken timepris bruker dere? Eller pris pr daa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Slår i dag med en 3.2 sentermaskin. Synes rett og slett det går for mye tid på slåing. Hvor mye jeg slår, varrierer jo litt fra år til år. Men til en presse som går alt fra 6000-8000, avhengig av avnlinger rundt om. Slår også til noen bønder som høster med snitter.

 

Grunnen til at jeg vil gå opp i arb.bredde er rett og slett effektiviteten. Ser for meg at vektfordelingen med front og slep blir feil da traktoren blir fremtung. Tre.punkt bak og front hadde nok godt på de store traktorene i dag. Men oppdragsmengden er økende på pressing og slåing, særlig slåingen. Så derfor faller nok valget på butterfly.

 

Timesprisen har jeg ikke rukket å regnet på, men vil nok iaf ha 1500 kr/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Martinus_1

kv: Husker ikkje heilt kar eg såg den sist,men det er i vertfall sunnmøre forsøksring som har den.

 

Det blie ei 3 metring maskine framme. dei mente på att det var nok, trur det var 40 cm overlapp.

JD 6830 skal vi drage den med.

 

Med pøttinger kan du etter montere crimper viss det ikkje skulle fungere eller att det blei andre forutsetninga.

Frontmaskina utan crimper skal greie å legge skåren mellom framdekka ved dårlige forhald.

 

Det som vi synst er eit av det beste med raking er att det blir mykje mindre kjøyring på enga, spesielt på vendeteigane.

 

Sigurd: Vi driver litt over 1000 mål so skal vi leige kjøre litt men ikkje so mykje. ca 3500 tusen mål i åre(alle slåttane totalt, men dette er veldigt avhengit av kor mange slåtter det blir), butterflyen blei ikkje stort dyrare en ei frontmontert pluss ei slep, å då var det ikkje so vansklig å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøttinger er et bra valg ja Martinus.

Men 3 m er for lite det skal ikke store svingen til før du trokker ned graset med bakhjula.

Kjører selv Butterfly å det skal være lange rette skårer om du skal utnytte kapasiteten på den.

På Kronglete Vestlandsjord vil jeg tro du slår raskere med en 3m slep. Ikke for å ta motet fra deg men traktoren din er i minste laget også.vi har også brukt rive men dette er et kostbart redskap som gjør at du binder opp en mann og en traktor.

Vi valgte og ettermontere band hvor vi legger tre strenger i en.

Men ser ulempen for deg som bor ved kysten med mye regn og fuktig luft.

Jeg håper for din del at du ikke har kjøpt dette utsyret før du har fått prøvd det en sesong.

Som sagt er dette utsyr for store teiger. På de mest kronglete teigene vil du faktisk bruke lengre tid på å slå med overdimensjonert utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinus_1

Slåttekar: Vi er heldige med at vi ikkje har dei dårligaste markane på sunnmøre, har berre nåken få som er bratte.

er ikkje redde før størelsen, har snakka med en som har ei sameleis utan crimper på norvestlande å han bruka ikkje større traktor, han gjekk i frå frontmaskin med slep til butterfly å han er kjempe fornøgd.

 

bak maskina til pøttinger butterfly utan crimper veg 1800 kg å krever 140 hk. menst slik som du har med band veger 3300 kg og treng 160+ det er nesten dobbelt so tungt, då skal eg vere enig med at ein treng større traktor.å so tunge maskin hadde våre problem.

 

Og det er heilt uaktuelt å slå med belte, det blir alt før våte balla av dårlig kvalitet, hadde 2,8 slepemaskin for nåkre år sidan og såg at det vart tørrt på toppen å klissvåt under. å so prassa ein det i saman og får lag med tørt og vått om ein anna. Då jobba ensilerings bakteriane mot kvadrandre fordi det er to sorta, ein på tørt å ein på vått gras. So fekk oss 3,2 slep med breispreding å begynte å rake å kvaliteten blei mykje betre, ingen lag eller vått under.

Får og pressaft fritt for på ein dag.

 

Når det gjelder frontmaskina er vi i tvil men har snakka med fleire å dei seie at vi ikkje må ta ei større, og at ei større er ekkelt på veien å i innkjørsla.

ka over lapp har du på di maskin å merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanskje vell kritisk Martinus men det var godt ment.

Jeg har Claas med 3 frontmaskin, Men vurderer å bytte frontmaskina til ei bredere eller bytte traktor

Den jeg drar med er på 210 hk men klarer bare ca 8 km i timen når det er mye gras. på nadre slåtten klarer jeg ca 15 km/t. Da svelger den unda mål.

Med en Claas Xerion har jeg nok krefter og firehuls styring som bidrar til at jeg kan kjøre krappere svinger.

Men det er vel vanskelig å breislå med frontmaskin?

Presser du baller av alt eller ensilerer du på andre måter også?

Baller du alt vil tro du har ca 5000 baller i året.

Er en imponerende haug det ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke det er noe problem effekten til 6830 på en butterfly uten knekker. Skal man ha band osv, må man fort opp i traktor str. Men jeg ville nok valgt frontmaskin på 3.5 m.

 

Ser ut til jeg handler en taarup, mest pga pris. Da får jeg også knekker. Er kanskje tungt til en 7530, men får nå bare prøve. Misliker litt opphenget bak taarupen, da det blir et volsomt tårn..

 

Slåttakar\; slå du med xerion og klarer ikke mer en 8 km/h? Det var da lite for en traktor godt over 300 hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt også på at 3,0 m framme skal være nok. Har selv kjørt 3,20 maskin framme og 2,80 slep og var noe tendens til å kjøre ned graset i krappe svinger med denne maskina.

 

Når det gjelder raking, og at dette binder en traktor og er dyrt så vil jeg ha litt mer begrunnelse for den påstanden. De fleste maskinstasjoner og bønder jeg har vært i kontakt med sier det er rakinga de har mest suksess med og som de tjener mest penger på.

 

6830 mer en nok for butterfly. Tror også at det vil gå med crimper om en spriter den opp litt. Kjører selv 15-18 km/t i kuppert terreng med 716 frontmaskin+slep, normal avling.

 

Har veldig troa på Pöttinger, koster litt mer, men verdt det om service/oppfølging er god i området. Taarup slår bra, følger bakken godt, men har aldri blitt helt klok på breispreding der. Av hva jeg har sett, mener jeg den sprer for bredt, slik at hver skår overlapper hverandre litt. Mulig dette har noe med innstilling å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinus_1
Er veldigt i tvil om bredda framme. 2,2 er det mellom slåmaskina til pøttinger bak, det blir 40 cm på kvar side overlapp. men sjølvsakt so er traktoren 2,6 å slik sett er det ikkje so mykje å gå på! er det nåkre andre som har synsponkt på breddene? med 3,5 metersmaskin blir det 65 cm på kvar side,det begynne å bli litt som ikkje slær til vanlig når ein kjøyre rett, 1,3m blir det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tracker_1
Skal fronthydraulikken gå i flytestilling når frontmaskinen er i drift, eller må den stilles inn slik at den \&quot\;holder\&quot\; maskinen i en viss høyde?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KV les mitt innlegg en gang til. Jeg sa vel ikke jeg hadde Xerion.

 

Ja fromthydraulikken fram må være i flyt om maskina skal følge terenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...