Gå til innhold

Bønder som selger kjøtt direkte fra gården?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg kunne tenke meg å droppe Rema, rimi etc, og heller gå over til å kjøpe kjøtt direkte fra (helst lokale) bønder. Dels for å forsøksvis sikre god kvalitet på kjøttet jeg kjøper, og dels fordi jeg har en vag forestilling om at det må være bedre, både for meg og bonden, om mellomleddene kuttes ut.

 

Er det mange bønder i Norge som driver salg av kjøtt direkte fra gården?

 

Er det evt noen som har gode tips til nettsider der man kan komme i kontakt med bønder som selger kjøtt slik? Jeg bor i Vestfold, så det er vel først og fremst interessant å kjøpe fra gårder på østlandet, men er også generelt nysgjerrig på dette markedet (hvis det i det hele tatt eksisterer), hvor stort det er, hvordan det vil utvikle seg fremover osv.

 

Jeg fant en side som het direktemat.com, og prøvde å kontakte noen av de som sto oppført der, men det hele så ut til å være noen år gammelt. Noen som kjenner til andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg kunne tenke meg å droppe Rema, rimi etc, og heller gå over til å kjøpe kjøtt direkte fra (helst lokale) bønder. Dels for å forsøksvis sikre god kvalitet på kjøttet jeg kjøper, og dels fordi jeg har en vag forestilling om at det må være bedre, både for meg og bonden, om mellomleddene kuttes ut.

 

Er det mange bønder i Norge som driver salg av kjøtt direkte fra gården?

 

Er det evt noen som har gode tips til nettsider der man kan komme i kontakt med bønder som selger kjøtt slik? Jeg bor i Vestfold, så det er vel først og fremst interessant å kjøpe fra gårder på østlandet, men er også generelt nysgjerrig på dette markedet (hvis det i det hele tatt eksisterer), hvor stort det er, hvordan det vil utvikle seg fremover osv.

 

Jeg fant en side som het direktemat.com, og prøvde å kontakte noen av de som sto oppført der, men det hele så ut til å være noen år gammelt. Noen som kjenner til andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, jeg er her.

 

Hva mener du med at ingen selger direkte? Jeg skjønner jo at kjøttet går via et eller annet slakteri, men jeg kjenner i hvert fall til et par produsenter her i området som annonserer med kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_gutt_1
Jeg mente at det er ikke mange som selger kjøtt ditekte fra gården. Som jeg vet ivatfal. Det er ikke mange, men noen er det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter å ha lett litt på nettet er det nettopp det som er mitt inntrykk også. Var derfor jeg spurte her, dere som holder til her kjenner vel sikkert markedet mye bedre enn meg. Litt rart at det er så lite å finne om dette, på en måte, man skulle jo tro det etterhvert kunne være et brukbart marked.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John_Deere_gutt_1

Du var på internet og lette eter det, det var derfor det tok så lang tid.

Men.... du har finet svaret ditt.

 

 

Hilsen John deere gutt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solus_1
Et hinder vis en kan kalle det det er kravet som vetrinær og matilsynet stiller til slakteriet og anlegget det skal produseres kjøtt eller mat i. Vet at Hellenes slakteri i Lardal ga opp til slutt pga stadig nye krav.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å hente tilbake slakt for egen foredling etter at dyrene er slaktet på et godkjent slakteri, med veterinærkontroll både før og etter avliving. Det er imidlertid svært få bønder som faktisk gjør dette, og mitt inntrykk er at det stort sett er sauebønder det gjelder.

 

Hygienekravene Mattilsynet stiller, ikke bare til selve slaktingen, men også til hvordan slaktet handteres videre (ubrutt kjølekjede mm), kombinert med at små produsenter ikke slipper til i matvarekjedene, gjør at det er svært få som overhodet prøver å få dette til å lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...