Gå til innhold

Melke opp ku som har kastet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Har ei ku som kastet kalven etter ca 7,5 mnd. Hun hadde da vært avsint i ca. 14 dager. I følge vet. var det uaktuelt å få til melkeproduksjon på henne allerede da, og det var heller ikke aktuelt ettersom resten også er avsint nå (melkefri). Spørsmålet er: vil det gå an å få til melkeproduksjon på henne hvis jeg begynner å melke henne igjen når hun egentlig skulle ha kalvet, dvs. ca. 1. nov? Noen som har prøvd? Eller er det bare å slakte henne? Litt trasig dette ettersom denne kua skulle bli 2.gangs kalver, og var ei super melkeku på alle måter i 1. laktasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar_1
Har ei ku som kastet kalven etter ca 7,5 mnd. Hun hadde da vært avsint i ca. 14 dager. I følge vet. var det uaktuelt å få til melkeproduksjon på henne allerede da, og det var heller ikke aktuelt ettersom resten også er avsint nå (melkefri). Spørsmålet er: vil det gå an å få til melkeproduksjon på henne hvis jeg begynner å melke henne igjen når hun egentlig skulle ha kalvet, dvs. ca. 1. nov? Noen som har prøvd? Eller er det bare å slakte henne? Litt trasig dette ettersom denne kua skulle bli 2.gangs kalver, og var ei super melkeku på alle måter i 1. laktasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du melke den må du nok begynne ved kalving (kasting). Det kan gjøre at hun begyner å produsere råmelk. Neppe så mye melk for å begynne med men det kan bli. Å starte ved \&quot\;termin\&quot\; har jeg ingen tro på, da det ikke er noe som \&quot\;trigger\&quot\; melkproduksjon. Da blir det nok bare pølse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Etter mi erfaring vil Du i dette tilfellet få en melkeproduksjon på 8 til 12 kg pr. dag.

Om det er interessant, må Du isåfall begynne å melke med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...