Guest Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Har ei ku som kastet kalven etter ca 7,5 mnd. Hun hadde da vært avsint i ca. 14 dager. I følge vet. var det uaktuelt å få til melkeproduksjon på henne allerede da, og det var heller ikke aktuelt ettersom resten også er avsint nå (melkefri). Spørsmålet er: vil det gå an å få til melkeproduksjon på henne hvis jeg begynner å melke henne igjen når hun egentlig skulle ha kalvet, dvs. ca. 1. nov? Noen som har prøvd? Eller er det bare å slakte henne? Litt trasig dette ettersom denne kua skulle bli 2.gangs kalver, og var ei super melkeku på alle måter i 1. laktasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Steinar_1 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Har ei ku som kastet kalven etter ca 7,5 mnd. Hun hadde da vært avsint i ca. 14 dager. I følge vet. var det uaktuelt å få til melkeproduksjon på henne allerede da, og det var heller ikke aktuelt ettersom resten også er avsint nå (melkefri). Spørsmålet er: vil det gå an å få til melkeproduksjon på henne hvis jeg begynner å melke henne igjen når hun egentlig skulle ha kalvet, dvs. ca. 1. nov? Noen som har prøvd? Eller er det bare å slakte henne? Litt trasig dette ettersom denne kua skulle bli 2.gangs kalver, og var ei super melkeku på alle måter i 1. laktasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Skal du melke den må du nok begynne ved kalving (kasting). Det kan gjøre at hun begyner å produsere råmelk. Neppe så mye melk for å begynne med men det kan bli. Å starte ved \"\;termin\"\; har jeg ingen tro på, da det ikke er noe som \"\;trigger\"\; melkproduksjon. Da blir det nok bare pølse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest spelarjakob_1 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Etter mi erfaring vil Du i dette tilfellet få en melkeproduksjon på 8 til 12 kg pr. dag. Om det er interessant, må Du isåfall begynne å melke med en gang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.