Gå til innhold

Medisin mot snyltere/parasitter


Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er meste effektive middelet på markedet som behandler dyra mot innvendige parasitter?

Har brukt Ivomec som er ett flytende stoff som helles over ryggen 2 ganger pr beitesesong.

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hva er meste effektive middelet på markedet som behandler dyra mot innvendige parasitter?

Har brukt Ivomec som er ett flytende stoff som helles over ryggen 2 ganger pr beitesesong.

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Bruker Systamex kapsler som legges inn av dyrlegen, bruker det på alle kviger og kalver som ikke har vært på beite før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Det trodde jeg og, men ifølge vetrinær skal det visstnok fungere.

 

Jeg bruker det samme som Eirik2 på dyr som ikke har vært på beite før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Systamex er effektivt og en dosering varer hele sommeren. Ulempen er slaktefristen, som er 6 mnd etter medisinering mener jeg å huske. Skal man slakte kalvene om høsten går det derfor ikke.

 

Panacur har jeg gitt til kalvene som skal slaktes i høst. 14 dagers slaktefrist og enkelt å gi. Strøs oppå mjølet. Dette må gis flere ganger i løpet av sommeren.

 

Ellers coopersect mot utvendige parasitter og fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Behandler konsekvent avvente kalver om høsten med Ivomec, men har også brukt Eprinex.

 

Ser an de andreårsbeitende dyra, men har iblant snyltebehandlet da også. Ofte bygger de ikke opp tilstrekkelig immunitet første sommeren når de dier.

 

I mars som regel, i forbindelse med at de klippes for andre gangen etter innsett, blir alle behandlet med Coopersect Vet, voksne og ungdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...