Gå til innhold

Spel vs NKS


Gjest

Anbefalte innlegg

Av forskjellige grunner vurderer jeg å gå fra NKS til Spel. Argumenter for dette er forventning om lettere lemming, bedre moregenskaper, går mer i flokk, bedre i brattlendt terreng og beiter mer lauvskog.

 

Noen som har synspunkt på dette? Hvor mye lavere slaktevekt må en forvente og hva er årsproduksjon pr sau på de ulike rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Av forskjellige grunner vurderer jeg å gå fra NKS til Spel. Argumenter for dette er forventning om lettere lemming, bedre moregenskaper, går mer i flokk, bedre i brattlendt terreng og beiter mer lauvskog.

 

Noen som har synspunkt på dette? Hvor mye lavere slaktevekt må en forvente og hva er årsproduksjon pr sau på de ulike rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD2650_1
På ein gard med gode beiter er eg ikkje i tvil om at NKS er det beste (kanskje Texel om det er nesten bare dyrka jord), det er antall kilo levert til skakt me får betalt for, og kan du levere ca 45 kg til slakt pr år pr vfs. med NKS så trur eg ikkje det er mange andre reser som klarer det. I tillegg får du dårlegare betalt for ulla på dei fleste andre resane. Men klart har du ein gard med mykje bratte og vanskelige beiter så kan nok mange andre raser hevde seg, NKS er ingen fjellgeit. Meiner at nortura har ganske gode tall på avrdått på dei fleste rasar, så ein telefon til ein rådgivar der kan svare seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...