Gå til innhold

Sau til privat


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags og om det er noen restriksjoner mot å ha ett par sauer på beite på gården. Har en skråning på ca 25 mål, og tenkte jeg ville ha noen sauer der på vår-sommerstid og slakte selv til høsten. Hva må jeg da gjøre?

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva slags og om det er noen restriksjoner mot å ha ett par sauer på beite på gården. Har en skråning på ca 25 mål, og tenkte jeg ville ha noen sauer der på vår-sommerstid og slakte selv til høsten. Hva må jeg da gjøre?

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel bare å kjøpe noen trur jeg men du ønsker bare å ha de om sommern? da er vel endel kopplamm aktuelt om du har tid til tåtflaske i begynelsen.

ELLERS SÅ VIL JEG SI AT OM DU IKKE HAR DÅRLIGE NABOER SÅ ER DET FORTGJORT Å FÅ DET MED SAU!

 

en nabo synes ikke det er gøy med saumøkk på gårdsplassen itte je heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ett gjerde slik at de ikke stikker av. Du må ha noe å avlive dem med. Og du må ha en skarp kniv når du skal slakte. Kjenner ikke til noen restriksjoner. ps:Husk kraftfor til dyra og gjødsel til enga!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede prata med naboer, og det er greit for de. Men det er vel no krav til vaksinering og slike ting, og dyret skal vel registreres ett eller annet sted?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg til at den som kjøper har plikt til å undersøke om den som selger har lov til å gjøre det! Og om det krav eller ikke om vaksinering er nok ikke dette dumt. Ring veterinæren og spør om det! Å kjøpe noen få sauer/lam til hobbybruk er vel likestilt med å ha kjæledyr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Faile_1

Kjøper du værlam kan du kjøpe det du vil, men søyelam må du søkje mattilsynet om, og det kan ta si tid, og det er slett ikkje sikkert at du får lov....

 

Veit geit har krav om vaksine, men meinar sauer ikkje har det, er ikkje krav om innvolssnylterbehandling heller. Passer du på at det går lang nok tid i mellom at same skifta vert brukte, meinar eg du kan la vere. Men då er det snakk om at skifte må ha ei kviletid på over eit år.

 

kraftfor... Tja, er vel aldri naudsynt dersom dei berre har nok gras tilgjengeleg... Må jo vel ikkje på død å liv verte så store. Men eg er ikkje sauebonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...