Gå til innhold

ledd betendelse


Gjest

Anbefalte innlegg

har ein kalv så eg trur har fott ledd betendelse i den eine fram foten, e det någen så har hatt d sama å fott kalven frisk igjen eller e d bare t å sette punktom for an? kalven er ca 2 mnd. eg hadde ett lignene tillfelle for någen år siden då heiv dyrlege i an ett lass me medesin å kom tebage itte kuren å avlivde an.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ein kalv så eg trur har fott ledd betendelse i den eine fram foten, e det någen så har hatt d sama å fott kalven frisk igjen eller e d bare t å sette punktom for an? kalven er ca 2 mnd. eg hadde ett lignene tillfelle for någen år siden då heiv dyrlege i an ett lass me medesin å kom tebage itte kuren å avlivde an.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et tilfelle i fjor,d gjekk ikkje bra. D enda med avliving.

Prøver å beh navlestreng med jodoppl. men d er jo ikkje

alltid ein er på plass ved kalving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg er spent på hvordan siste personen på tråden her kan vite at kalven har fått i seg for lite råmelk kun utifra opplysningene som trådstarteren kommer med.

 

 

Halter kalven da? Jeg hadde en i fjor. Det så virkelig ikke bra ut. Men kalven haltet ikke, den spratt ut døra og på beite hver morgen den.

Den gikk med byll på kneet i hele sommeren, og dyrlegen fikk ikke ut noe verk, selv om han jobbet mye med å prøve å få ut noe. Antibiotika hjalp ikke på kulen.

 

Vi har hatt STORE problemer med leddbetennelse her. Vi har en liggepall som heller ned i mot et spaltegolv. Kalvene springer nedover pallen og sklir på den glatte betongen. Jeg har nå dekket bingen med gummimatter. Bedre å bruke penger på strø enn dyrlegeregninger.

 

Ellers er det vel råmelk, strø og jodpensling og den samme gamle leksa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
ønsker å rette en stor takk til veterinærhøyskolen,eller den utdanningsinstitusjon som har utdannet jd6230p,da de tydeligvis kan utdanne dyrleger så dyktige at de kan stille diagnose fra en pc......her kan sikkert \&quot\;vanlige\&quot\; leger lære et og annet \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men det er fire faktorer som er med på å avgjøre kalvens helse\;

Råmelk/immunitet

Miljø

Dyretetthet-smittepress

Foring

 

Hvis en av disse er dårlig, men de andre er bra, går det som regel bra, men to av faktorene kan ikke være dårlig.

 

Så en kalv som nesten ikke har fått råmelk kan godt få en god opppvekst dersom miljøet er ideelt med helt rene binger med mye strø, få kalver i bingen og rett foring.

 

Min mening er at fagblader fokuserer for mye på råmelk, og for lite på trivsel og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde dyrlege til kalven, an fekk ei sprøyta me någe langtidsvirkene greier. an blei møje bedre, nå springe an rondt men har ein liten klump på kneet ennå å halte litt, trur ikkje an har någe vondt itte så det ser ud på tilveksten, men d hadde nok ikkje blitt någe go ku av d så den blir slakta om ett par veker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å være kjepphøy\;)

Det kan bare virke som om noen mener råmelk er en slags trylledrikk som gjør kalven motstandsdyktig mot alle mulige feil i miljøet, det tror jeg ikke det er. Det er viktig så klart, men det andre er også like viktig. Hadde noen kalver for noen år siden som ikke fikk råmelk. Den ene mora hadde kolimastitt-mjølk i juret sitt og den andre var blitt sugd på før fødselen og hadde ikke skikkelig råmelk. Kalvene overlevde, men slet mye med diare. Likevel tror jeg hovedproblemet var trekk fra åpningene på spaltegolvet (drev og tømte møkkakjelleren) pluss alt for stor dyretetthet. Det er ikke så rart at de kalvene som blir født først på høsten, blir større og friskere enn de som kommer senere på vinteren, de har jo så god plass!

Forresten, noen som vet hvor man kan få kjøpt pH-papir til å teste surhetsgraden i mjølka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råmjølk er så lang jeg kan skjønne det FØRSTE som må være på plass for å lykkes med kalven.Deretter god plass.Driver sjølv med ammeku med kalving i jan-feb.Her kan det være 20-25 grader minus og jeg mener at kalven har det bedre ute enn inne i ett varmt og tett fjøs.Kua kalver ute uansett temp. men blir tatt inn sammen med kalven så snart den er oppe på beina.Når kalven er tørr og jeg er helt sikker på att den får i seg råmjølk og øremerkene er satt i har jeg de ut igjen.Aldri problemer med leddbetennelse eller magesjuke da,men blir ku og kalv gående inne blir det problemer.Dette opplegget krever ettersyn og et godt kalvgjemme ute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...