Gå til innhold

Utvinning av biogass frå husdyrgjødsel


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har erfaring eller veit noko om utvinning av biogass frå husdyrgjødsel. Då tenkjer eg aller helst på frå ei samdrift med mjølkekyr, men kom gjerne med alt dykk kan rundt temaet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geiranimo_1
Er det nokon som har erfaring eller veit noko om utvinning av biogass frå husdyrgjødsel. Då tenkjer eg aller helst på frå ei samdrift med mjølkekyr, men kom gjerne med alt dykk kan rundt temaet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Spennande tema! Slike tankar har streifa meg også av og til, men har aldri undersøkt muligheitene noke nærmare. Hadde vore meget tøft å kunne produsere elektrisitet/varmevatn til eget bruk av møkka!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vi vurderte det når vi bygde ny fjøs og etablerte samdrift, men fant ut at det kosta mer enn det smakte.

Vi hadde i tillegg tilgang på fiskeavfall, som ville fordoblet metanproduksjonen. Dette ble ikke tillatt.

 

+ Homogen masse

+ bedre N-verdir

+ hygenisk, (fritt for patogener/ugras.)

+ Inntekt på strømsalg (selvforsynt på strøm i fjøs).

+ Varmeproduksjon

+ kan nyttegjøre seg av matavfall, fiskeavfall med god gevinst på gassproduksjon.

 

- For dyrt, spesielt midt i en samdriftsetablering.

- Krever stort omfang.

- Det bør settes opp i forbindelse med en annen produksjon som krever vannbåren varme, feks drivhusproduksjon.

 

Jeg har absolutt tro på at dette er fremtiden, men for oss ble det for kostbart i forhold til hva vi kunne forvente å få igjen.

 

Du kan se på http://www.biowaz.com/Products.aspx

Det var disse vi var i kontakt med i forkant av fjøsbygginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olegil_1

Ting å tenke på:

Hvor stort volum?

Hva skal du bruke gassen til?

 

Kan jo f.eks rense gassen for hydrogensulfid temmelig enkelt slik at den kan brukes i en stasjonær, modifisert firetaktsmotor. Evt også rense ut CO2 og komprimere for drift av ting som flytter på seg.

 

Men det krever jo litt volum, og litt arbeid. Det finnes allerede en del millioner små anlegg, men da typisk i India.

 

Jeg har lest flere steder at rest-gjødsla etter biogass-utvinning inneholder mer nitrogen enn vanlig kompostert gjødsel, men wikipedia-artikkelen om dette sier 0-10% nitrogen i gassen. Så det kommer vel an på en del ting det også.

 

Uansett, ingen avrenning å tenke på, ingen skadelige gasser som lekker over i husdyrrom. To gode ting der.

 

Dog skal sies at metan-generering fra gjødsla prøver å etterligne kuas mage, så det er trolig mer effektivt på ting som ikke har vært igjennom en kumage allerede.

 

Jeg har hester, og har observert energien i møkkahaugen bak stallen nå i vinter. Meget imponerende å stikke hånda ned i møkka og finne kroppstemperatur når det ikke er noe isolasjon mot lufta som holder -25 grader.

 

Så i mitt tilfelle TROR jeg at jeg skal forsøke meg på å utnytte noe av varmen fra aerob kompost først. Har noen morsomme planer der (kompost til meitemark og varme, meitemark og varme til en tank med abbor eller annen hvit fisk, vann fra fisketanken til gjødsling av grønnsaker gir meg fisk og grønnsaker til eget forbruk hele året. Dog må det kanskje tilføres litt ekstra lys i vinterhalvåret. Dette KUNNE jo da kommet fra biogass, men vi får se).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...