Gå til innhold

Ammekalv som ikke vil suge


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en kvigekalv som er ei uke gammel, har vært i fin form inntil i går ettermiddag. Tilløp til diare, virker lite interessert i å suge, juret til kua er hardt på ene sida. Får sannsynligvis i seg en del når jeg ikke er der da det kommer ut noe "i andre enden". Har mer passivt kroppsspråk en tidligere, selv om hun fortsatt gjør seg noen turer i fjøset.

 

Bør jeg mjølke kua? Har noen forslag til hva jeg kan gjøre for kalven? Vil helst vente med å ringe veterinær til mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har en kvigekalv som er ei uke gammel, har vært i fin form inntil i går ettermiddag. Tilløp til diare, virker lite interessert i å suge, juret til kua er hardt på ene sida. Får sannsynligvis i seg en del når jeg ikke er der da det kommer ut noe \&quot\;i andre enden\&quot\;. Har mer passivt kroppsspråk en tidligere, selv om hun fortsatt gjør seg noen turer i fjøset.

 

Bør jeg mjølke kua? Har noen forslag til hva jeg kan gjøre for kalven? Vil helst vente med å ringe veterinær til mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg kjøpte ei flaske unikur på fk. Ser også at enkelte sverger til havresuppe.http://www.gardsdrift.no/id/32665/viewtopic/3424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
ta tempen på kua. Er den over 39.0 ringer du dyrlege. Ved jurbetennelse er det viktig med tidlig behandling. Kalven kan skite \&quot\;gammel \&quot\; mat. Sørg for at den får næring. Bruk om så sonde for å trekke i den næring. I det minste er det viktig at den får i seg vann for å hindre dehydrering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Min erfaring med diing er at kalven foretrekker å suge fra kjerteler som ikke er harde/fulle. Da får de ikke så godt tak på på spenen. Jeg driver med melkeproduksjon og kalvene foretrekker som regel og suge juret etter at juret er melket, ikke når det er fullt. Hvis du driver med ammekuproduksjon og kjertelen ikke er betent, vil den vel gradvis avsines av seg selv. Hvis det er oppstått en infeksjon i juret, (som en annen skriver her, sjekk temperaturen på kua). så må kua melkes på den kjertelen daglig for å få ut slintrer og betent melk. Og behandles med antibiotika.

 

Finnes mange bra produkter mot diare. Unikur er etter mitt syn det beste. Koster ca 200 kr på FK tror jeg. Det kan blandes i melk eller vann. Lunken Havresuppe har også fungert bra på mine kalver.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...