Gå til innhold

Beite rundt tunet - låne sau?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Rundt tunet på gården vokser både brennesle og annet kratt tett, og jeg tenkte å skaffe et par sauer eller geiter til å holde dette nede.

 

Vi har ikke dyrehold på gården, bortsett fra katt og hund, og ønsker ikke å pådra oss for mye stell av slikt på vinterstid.

 

Har inntrykk av at geiter sannsynlig vis vil ta for seg av alt vi ikke ønsker beitet ned også (f.eks biler og sykler), så magefølelsen tilsier at sauer er smarteste valg.

 

Vi ønsker derfor å ha et par sauer på sommerstid som kan holde unna det verste.

 

Tenker å sette opp et skikkelig strømgjerde for å kontrollere hvor de beiter. Er det kurant å sette opp strømgjerde og låne et par sauer noen måneder, eller er det noe mer vi bør tenke på før vi setter i gang?

 

Er det kurant for en sauebonde å låne bort et par sauer, eller vil jeg møte mye motgang om jeg spør en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan_1

Hei

Rundt tunet på gården vokser både brennesle og annet kratt tett, og jeg tenkte å skaffe et par sauer eller geiter til å holde dette nede.

 

Vi har ikke dyrehold på gården, bortsett fra katt og hund, og ønsker ikke å pådra oss for mye stell av slikt på vinterstid.

 

Har inntrykk av at geiter sannsynlig vis vil ta for seg av alt vi ikke ønsker beitet ned også (f.eks biler og sykler), så magefølelsen tilsier at sauer er smarteste valg.

 

Vi ønsker derfor å ha et par sauer på sommerstid som kan holde unna det verste.

 

Tenker å sette opp et skikkelig strømgjerde for å kontrollere hvor de beiter. Er det kurant å sette opp strømgjerde og låne et par sauer noen måneder, eller er det noe mer vi bør tenke på før vi setter i gang?

 

Er det kurant for en sauebonde å låne bort et par sauer, eller vil jeg møte mye motgang om jeg spør en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør huske på at de også trenger vann, og skygge for solen når det er varmt... Ellers er det restriksjoner på transport over fylkesgrenser, så sålenge du låner sau fra nærområdet går det vel greit. Tipper det ville være mest aktuellt å låne sauer uten lam (tomme søyer). Sørg for å komme igang tidlig om våren. sauen er mest alltetende når det er ferskt. Spælsau er kjempeglad i ferske blad på busk og kratt. NKS er nok mere glad i gras.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømgjerde holder dei fleste dyr på plass. Har du tenkt tanken på et par villsauer då. vinterstid treng dei berre eit le bygg. slik dei har tørr liggeplass og ei drikkeskål med varmekbel slik den ikkje frys. Då er du i tillegg sjølvforsynt med pinnekjøtt og fenalår. lemming er heller ingen stor jobb på villsauen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

 

Vi bruker værene rundt husene, 2x stømtråd med skikkelig spenning gjør susen. Værene skal kun ha vedlikholdsforing så dersom du lager litt små beiter i slengen kan du virkelig få dem til å gnage ned vegetasjonen. Husk vann og ta høyde for at tulipanene og rosene også kan ryke dersom de kommer seg ut..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt. kjøpe(/få?) ett par kopplam(flaskelam) fra en saubonde? Da har billig gressklipping om sommeren, så kan du slakte de til høsten. Evt. kan du høre med en saubonde om å \&quot\;ta over\&quot\; stellet av kopplammene om sommeren mot en form for kompesasjon? Da slipper bonden stellet med disse, samt at du får \&quot\;gratis\&quot\; gressklipping.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...