Gå til innhold

Høylandsfe utegang


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er inne i en prosess hvor jeg skal ta over en gård. Jeg har sett litt på mulighetene for forskjellig drift og kommet fram til at høylandsfe er et interessant alternativ. Jeg har 130 mål dyrka mark og 7000 mål utmark(hvor av mye er fjell). Jeg har noen spørsmål etableringen av dette. Jeg har tenkt å gjerde inn ca 30 mål grassbeite og ganske stor teig utmark. Hvor stort areal beite trenger jeg per dyr? Vinterstid kan jeg fore med rundballer.

Det er ganske frodig område og ligger 250 moh på østlandet.

Jeg har tenkt å jobbe litt ved siden av gårdsdrifta, kanskje litt over 50%. Så det blir ikke snakk om noen voldsomt storskala, men tenker vel på sikt å få til opp mot 15 kviger + kalver.

 

Hvor stort leskur trenger jeg? kvm per dyr.

 

Er jeg helt på jordet hvis jeg regner 15 kr per meter permanent strømgjerde + gjerdeapparat?

 

Hilsen

Rykende fersk bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest doffer_1

Hei!

Jeg er inne i en prosess hvor jeg skal ta over en gård. Jeg har sett litt på mulighetene for forskjellig drift og kommet fram til at høylandsfe er et interessant alternativ. Jeg har 130 mål dyrka mark og 7000 mål utmark(hvor av mye er fjell). Jeg har noen spørsmål etableringen av dette. Jeg har tenkt å gjerde inn ca 30 mål grassbeite og ganske stor teig utmark. Hvor stort areal beite trenger jeg per dyr? Vinterstid kan jeg fore med rundballer.

Det er ganske frodig område og ligger 250 moh på østlandet.

Jeg har tenkt å jobbe litt ved siden av gårdsdrifta, kanskje litt over 50%. Så det blir ikke snakk om noen voldsomt storskala, men tenker vel på sikt å få til opp mot 15 kviger + kalver.

 

Hvor stort leskur trenger jeg? kvm per dyr.

 

Er jeg helt på jordet hvis jeg regner 15 kr per meter permanent strømgjerde + gjerdeapparat?

 

Hilsen

Rykende fersk bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god plan men ville tenkt omigjen på dyreslag. Hvorfor ikke en tung rase vis du vil produsere kjøtt?

130 da bør holde bra til 15kviger/kuer med kalv vis du kan bruke mye av utmarka. Regner da med at du kan ta i allefall 2 slåtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld ikke høylandsfe! Det er jo bare horn og hår! Pluss at de vokser sakte! Dette er bare tilskuddsdyr!

Hvorfor ikke se på Limousin eller Angus? Angus er jo gode beitepussere, noe som vil være bra når du skal begynne å beite på nytt landskap. Etter noen år med beiting ville jeg sakte men sikkert krysset meg over til Limousine, Charolais! Noe som er større dyr, som igjen gir mer kjøtt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest doffer_1

Det er et par grunner til at jeg ser på høylandsfe. Og her må folk gjerne arrestere meg hvis jeg kommer meg feil påstander.

Siden jeg har liten erfaring med storfe kunne jeg tenke meg en rase som er enkel å starte med, jeg tenker da på komplikasjoner ved kalving og sjukdommer.

 

Jeg liker også tanken om å kunne motta skrotten tilbake fra slakteriet og kunne partere og slege kjøtt fra gården. Dette vil gjøre at jeg får mer tilbake for hver kilo jeg får solgt. Jeg tror dette er lettere å få til med en rase som har kortere muskelfiber og dermed mørere kjøtt. Tror det er lettere å beholde kunder hvis de kjenner forskjell på kjøttet de kjøper på gården og det som finnes i dagligvarehandelen.

 

Pels og horn kan også på sikt være mulig å selge, høylandsfe-fell forran peisen kan være en god erstatning for de som ikke har råd til bjørn.

 

Jeg regner med at Agnus også klarer seg fint i -20 så lenge de har skur med tørr halm.

 

Jeg har ett intrykk av at høylandsfe er flinkere til å beite ned kulturlandskap enn feks Agnus, og jeg på den måten får brukt en ressurs på gården som ikke er i bruk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke her si at ikke Høylandsfe kan være riktig valg under gitte betingelser.

Når det gjelder beite i utmark så har vel praktiske erfaringer vist at andre rasene ikke er dårlige dem heller. Er gammel kunskap som ikke er relevant lengere at de tunge rasene ikke egner seg til utmarksbeite.

Både Limousine og kansje spesielt Angus er kjent for å være lettkalvede men det som er viktig er å ha brukt en okse som har dokumenterte kalvingsegenskaper.

Mit subjektive råd vil være å starte opp med krysningsdyr av tung rase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe ide. Kjøp høylandsfe. Det er bedre å ha noe som er lett stelt slik at ein kan ha ein jobb utanom. det å foredle råvarer på garden er nokk fremtiden for mange bruk. Og det er lettere og selge liv dyr, kåra okser av reinraset fe. en selge 1/7 limosin 2/7 nrf 4/7 annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1

Høylandsfe har et ufortjent dårlig rykte mtp tilvekst og kjøttmengder siden svært mange av de som kjøper seg 2-3 høylandsfe har det som hobby, fôrer dyra med lite næringsrikt grovfôr og ikke noe kraftfôr i det hele tatt, dette er på lang vei raselaget sin egen feil. Har selv hatt både høylandsfe,angus,hereford og charolais, og med LIK FÔRING har jeg faktisk opplevd flere ganger at høylandsfe vokser fortere enn hereford og angus, med tilvekst på oppimot 1700 gram daglig i perioder.Med de samme forutsetningene er rasen fullt på høyde med de andre lette rasene, samtidig som mordyra krever mindre næring vinterstid.

ang. leskur er det et krav at alle dyra skal kunne ligge samtidig, høylandsfe trenger litt plass rundt seg for å være komfortable. ut av egen erfaring vil jeg si at du bør regne med 9-10 m2 pr dyr. på 130 mål 250 moh på østlandet tipper jeg du kan produsere nok grovfôr til rundt 20 kuer med full oppfôring av kalven,forutsatt at du bruker kraftfôr. du bør også ha et overbygd fôrbrett med fanghekker, og styre unna kviger i oppstarten. lykke til! har dessverre en periode uten ammekuer nå , og det er stusselig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Synes du får veldig gode råd av Vemund, men jeg vil legge til at du burde være nøye med å få tak i dyr som er håndtert. Utifra tilskuddene burde du starte med kuer, men synes i grunnen det er ok med hvertfall noen drektige kviger også. Opplevde sjøl at de kan være lettere å prege, men da gjelder det som jeg har nevnt, at de er håndtert tidligere, hvis ikke spiller det ingen rolle.

Har 190da eng til 35-36 kuer (Hereford) pluss ungdyr, så med samme avling kunne du isåfall ha 24-25 kuer.

 

Hvis du har planer om å foredle og selge kjøttet sjøl, kan det nok være et godt poeng å ha en lettere rase ja, med kortere muskelfibrer som du sier, mere fintrevlet kjøtt , og mer intramuskulært fett.

 

9-10kvm pr. ku høres forresten veldig generøst ut, Vemund, når kravet faktisk ligger på 4.5kvm pr. ku (men anbefalingen sier 1kvm pr. 100kg lev.vekt). I hvilearealet til kuene må man dog innregne kalvegjemsel, 0.7kvm pr. kalv. Har sjøl 6.8kvm pr. ku og opplever det som romslig.

Men, hensynet ditt er utifra dyras ve og vel, og det har jeg selvsagt sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest doffer_1

Hei!

Takk for mange bra svar, jeg skal kikke nærmere på Angus for det virker som et alternativ.

 

Er det noen som vet om en gode sider hvor en kan finne informasjon om etableringskostnader? Jeg begynner å få en ganske god oversikt over alt en trenger for å drive fornuftig med tanke på dyrevelferden. Jeg regner for eksempel med at en må ha et bygg med noen båser i tillfelle sjukdom og kalving. Det hadde kanksje vært for enkelt hvis det fantes noen forslag til plantegninger til slikt...

 

takk igjen for all info, jeg synes dette virker veldig spennende og ser fram til å få dyr på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet kansje om disse sidene men dette er noen jeg er på i alle fall

hvor du kan finne informasjon.

http://medlem.nortura.no/

http://www.taurus.mu/sitebase/

http://www.tyr.no/

http://www.bondevennen.no/

 

Det er klart at reinrasede dyr som er stambokførte og kåra er best med tanke på livdyrsalg når jeg anbefalte krysningsdyr er det på grunn av kostnaden med å kjøpe inn dyr.

Fikk tilbud fra fatland på 25 000 for ei drektig Limousine ku

Ei krysnings ku ligger på 15-16000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaro_1

Mange gode råd her.

Et tips jeg kan gi er å reise rundt og besøke ammekubønder. Bruk litt tid på det. Da får du se forskjellige driftsopplegg og løsninger. Tyr hjelper sikkert til med adresser. Kanskje noen på forumet her kan vise deg sine opplegg og løsninger? Jeg kan også vise mitt driftsopplegg da jeg holder til på Østlandet.

Ellers har enkelte slakterier gode rådgivere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...