Jump to content

oppstart av saue hold

Guest

Recommended Posts

Hei. jeg lurer litt på oppstart av sauedrift, og lurer derfor på om det er noe penger å tjene på dette.

hvor mange dyr bør man ha, og hvilke typer sau er enklest å drive med? holder til i møre og romsdal.

er det noen form for støtte i oppstarten. evt tilskudd.

beiteområde blir i allhovedsak på dyrka mark og skog.

har tilgang til et \&quot\;nedlagt gardsbruk\&quot\;

Hei. jeg lurer litt på oppstart av sauedrift, og lurer derfor på om det er noe penger å tjene på dette.

hvor mange dyr bør man ha, og hvilke typer sau er enklest å drive med? holder til i møre og romsdal.

er det noen form for støtte i oppstarten. evt tilskudd.

beiteområde blir i allhovedsak på dyrka mark og skog.

har tilgang til et "nedlagt gardsbruk"

Startet med sauhold selv for noen år siden i ei fjellside på vestlandet. Kan ikke si jeg har blitt rik på det enda. Men tror ikke jeg har tapt noe på drifta heller.

Hadde tidligere erfaring med dalasau, og i hinsides tider noe sjeviot(med forbehold om hvordan det skrives) men når skulle starte falt valget på villsau. Drevet som andre saueraser og ikke overlatt på villstyr er de fantastiske dyr å ha med å gjøre. Og de argumentene som alle hadde mot de(lite lam,lite slaktevekt osv osv) har ikke stemt i det hele tatt. Så for vår del ble det helt rett valg. De krever lite jobb, lever godt og tapstall på 0 til rovdyr/sykdom sier vel det meste om de. Og vi har øket dyretallet jevnt etter hvert som vi har fått tilgang på mer jord og planen er å ende opp rundt 100 dyr. Da skal det i alle fall gå i pluss sier tallene.

Tilskudd til oppstart er nok ikke mye å hente med mindre man klarer overbevise noen om att de utfører landsskapspleie eller noe slikt, men produksjonstilskuddet er jo greit nok på sau og noen kroner ekstra å hente om satsaer økologisk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...