Gå til innhold

Samlerive


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe enrotorsrive på 4,5 meter for å samle et areal på ca 200daa. Kan man kjøre denne med en 60 hk 2 WD traktor? fungerer disse like bra som de større og dyrere rivene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH6040_1
Lurer på å kjøpe enrotorsrive på 4,5 meter for å samle et areal på ca 200daa. Kan man kjøre denne med en 60 hk 2 WD traktor? fungerer disse like bra som de større og dyrere rivene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
går fint å kjøre den på en 60 hk traktor. tviler på at den raker like rent som større to-rotors river,men mye er gjort dersom du gidder å stille inn riva hver gang du skal ut og kjøre.Personlig ville jeg heller gått sammen med flere, og kjøpt en av de minste to-rotors rivene på rundt 6 meter. Da slipper du også å ta av / sette på tinder for transport på vei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest vemund_1
kommer an på bredden på rankene, men vil tippe at rotoren må ha en diameter på ca 3 meter. Har selv en to-rotors rive med største bredde 6,5 meter, og denne raker akkurat sammen 3 ranker fra 3m maskin, eller to ranker fra 4m maskina. Denne riva har rotorer på 2,85 m dersom jeg husker riktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke_1
Hei! Har akkurat kjøpt meg ei Pøttinger 421 n rive, men ein rotor. Den har rotor diameter på 3,3 meter, og eg klarer ikkje å forflytte to strenger etter 3 meter slåmaskin. Den roter bare litt inn streng nummer 2. Må nok ha ei rive med ein rotor på halv meter større diameter for å klare det, tenker eg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

Hos oss slår vi med ei 2,4m med stengelbehandler og legg i skår.

Dagen etter kjører vi over med ei 3,6m combirive med to rakehjul, som flyttar begge skårane og legg dei ihop,- nokre timar før pressing.

Dette gjev ei enkel og rimeleg tre-trinns hausting som gjev gjevn tørk på graset, og med god kapasitet.

Vår erfaring er at breispredning fungerar dårleg saman med enkle,rimelege kombiriver: Desse rakar for dårleg. Då må ein over

på ein-hjuls rakeriver, eller dyre to-hjuls,-om ein skal opp i samme kapasitet som vi har med vårt enkle opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NH6040_1
Har kjøpt ei kuhn 4121 med boggi og nesehjul og fått prøvd den på tynn 3 slått. Fungerte greit nok la sammen 5 strenger. sammla 2 til den 3dje og kjørte 2 i mot. Må passe på å kjøre med sammleduken inn mot skåren og ikke innpå da dette ga for smal og høy streng og vanskelig å få fine baller med pressa selv om jeg pendla i skåren. Dette er mye bedre med ei rive med to rotorer der bredden på skåren er fast. Ellers så sparte jeg 100 liter diesel under pressinga + masse tid:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører 2 året med kuhn 6002 torotors rive med mulighet til å samle to strenger etter en tremeters slåmaskin, alternativt flytte to strenger.

 

Stor kapasitet og rask tørk. Glem ikke at riva også kan brukes på halm. her slår den sammen to strenger etter store treskere og tre etter små treskere.

 

Ved vending/samling av gras og halm sparer man tid på pressa, reduserer forbruket av plast og reduserer transport av vått for (les vann)

 

Riva gir fine baller fra pressa.

 

Noen timer for å lære seg teknikken, men etterpå en glede å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jannicke_1

tracker:

Jo det er eg gjer, breisprer med slåmaskina og raker eitt til to døgn etterpå. Det var svar til Trond, og da måtte eg prøve det ut:) Har montert på nesehjul på riva, den vart ein drøm å kjøre i kupert terreng. Anbefales sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokna:

Jeg har en tilsvarende den Kuhn riva du har, men min er fra Claas. Helt rå kapasitet på den riva, og pressa blir også mye mer effektiv på halm når det blir raka sammen en passende stor ranke. Vi har spart mange dagers kjøring i den korte tiden vi hadde til halmpressing i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...