Gå til innhold

Klauvproblemer kalv.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en kalv som kom til for et par dager siden. Den klarer ikke å rette ut klauven på ene framfoten. Klauven faller bare bakover når den skal prøve å stå på foten. Er det noen som har et tips å dele med meg om hvordan jeg kan få den til å rette ut klauven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei.

 

Jeg har en kalv som kom til for et par dager siden. Den klarer ikke å rette ut klauven på ene framfoten. Klauven faller bare bakover når den skal prøve å stå på foten. Er det noen som har et tips å dele med meg om hvordan jeg kan få den til å rette ut klauven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har vore bort i same problemet sjølv nokre gongar, men då har det ordna seg sjølv i løpet av eit par dagar. Dersom det ikkje ser ut til å forandre seg, bør du sjølvsagt snakke med veterinær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Det var et dårlig alternativ å slå den ihjel synes jeg! Dette er ikke uvanlig, som flere skriver, og går seg som regel til etter noen dager. Kan være lurt å hjelpe kalven på beina, samt rette ut klauvene, slik at den står normalt, noen ganger om dagen. Kommer den seg ikke i løpet av noen dager, bør foten spjelkes. De kalvene jeg har hatt som har vært slik, har alle kommet seg fint uten spjelking.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det klauva eller beinet det er snakk om?

Jeg har hatt mange kalver med krokete bein sjøl..

La den få god plass til å bevege seg tror jeg er det beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt flere kalver med svært myke koder på frambeina (hvis det er det du mener?) etter fødsel. De går nesten på hælen. Etter ca 4 dagers tid i en hesteboks med betong og gummimattegulv med strø går det over av seg selv. :)

 

Ikke følg OhhYes\'\'\'\'s håpløse råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Det var kodeleddet jeg mente ja. Jeg fikk spjelket foten på kalven, og etter 5-6 dager tok jeg det av. Nå går kalven for egen maskin og er frisk og rask :-) Å \&quot\;slå ihjel\&quot\; kalven var ikke et alternativ for å si det sånn!

 

Takk for tips folkens :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Hei. Har en kalv som ikke klarer å rette ut klauven og stå på den. Detter bare bakover. Nå vil jeg prøve spjelking. Men hvordan skal jeg spjelke og hva skal jeg spjelke med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Til tracker: Tusen takk for godt råd om spjelking. Fulgte rådet og det har fungert godt. Men nå har det oppstått en annet problem på samme kalvefot. Kalven har fått et sår/rift der som han har gneget nedi gulvet når den ikke trødde på klauven. Har noen gode forslag til behandling/bandasjering?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hei Gunstein.

 

Så fint at du fikk det til å fungere.

 

Ang. sår og rifter, du kan prøve å spraye det med Blu Spray. Den fungerer fint til små sår. Å bandasjere såret kan gjøre at det går lengre tid før det gror. Hvis du passer på at kalven har det tørt så går det bra uten bandasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...