Gå til innhold

Metangass fra kuer


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig vekk at kuer er noen forferdelige dyr fordi at de forurenser så mye :(

 

Jeg mener jeg har sett forskning på at gassen fra kua ikke er så farlig som først anntatt, men dette finner jeg såklart ikke igjen.

Når jeg søker på google kommer det jo bare opp skremselspropaganda med alle de negative sidene til kua..

 

Jeg tror det er viktig at vi prøver å ta tak i dette, ellers kommer det bare til å bli flere å flere som ikke vil spise kjøtt og mjølk.

 

 

xXx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig vekk at kuer er noen forferdelige dyr fordi at de forurenser så mye :(

 

Jeg mener jeg har sett forskning på at gassen fra kua ikke er så farlig som først anntatt, men dette finner jeg såklart ikke igjen.

Når jeg søker på google kommer det jo bare opp skremselspropaganda med alle de negative sidene til kua..

 

Jeg tror det er viktig at vi prøver å ta tak i dette, ellers kommer det bare til å bli flere å flere som ikke vil spise kjøtt og mjølk.

 

 

xXx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

...kan ikke si jeg har inntrykk av at dette har gjort så mye fra eller til. Prisene på både kjøtt (særlig kjøtt) og melk er på vei oppover på verdensbasis, hvilket vitner om økt etterspørsel. Konsumet pr. person øker litt, samtidig som vi blir flere mennesker på jorda...

 

Angående skremselspropagandaen rundt \&quot\;forurensning\&quot\; fra storfe, så ble den ganske raskt plukka fra hverandre, og uavhengige forskere konkluderte med at nettoeffekten ville blitt verre hvis det ikke var for storfeet - fordi gresset ville åndet mye mere gass om det bare ble stående, enn om det gikk gjennom stor- og småfe. Tipper det er den rapporten du har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bache_G_1
Mulig jeg er litt dum, men kuene har vel vært lenge her på planeten, så å dra inn dem i dagens debatt omkring global oppvarming virker litt snodig. Men nå er jo Norge en oljenasjon, så det er jo greit å fordele skylda på flere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel en del flere drøvtyggere på kloden nå enn før i tiden, pga. den intensive kjøttproduksjonen verden over.

Det er drøvtyggingen som frigjør disse gassene visstnok. Alle drøvtyggere bidrar til dette, elg, rein, geit og ku osv. Men storfeet er vel de \&quot\;værste\&quot\;bidragsyterne pga. de massive besetningene med kjøtt og melkeprodusenter verden over.

 

Harald Volden på UMB har forsket på dette. Det skal visstnok bli mindre metanutslipp av å fore drøvtyggerne med småsnittet, tidlig høstet for enn grovt grovfor. I tillegg gir kraftfor mindre metanutslipp, men så har vi den etiske diskusjonen om hvordan drøvdyggere som overfores med kraftofor egentlig har det når det spruter ut diare-gjødsel i båsene og bingene. I tillegg mente Volden at klimautslippene ved å frakte kraftfor halve kloden rundt fra Brasil til Norske husdyr, utgjør en like stor miljøbelastning. Å fore mer intensivt er altså ikke løsningen. Skulle en bare tenkt på miljø og forbruket av melk og kjøtt er likt som i dag, burde en redusere avdråtten per melkeku til 6000 pr år slik at en får flere kjøttdyr fra melkeproduskjonen per liter melk og kan kutte ut den spesialiserte kjøttproduksjonen med ammekyr.

Samt fore mer mer tidlig høstet grovfor.

 

(Fritt etter art. i NL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...