Gå til innhold

saue bukk hvor skaffes det?


Gjest

Anbefalte innlegg

ja jeg lurer på hvor man skaffer en saue bukk og hva en må betale for en? er ikke kravstor til gode gener!

er også takksam for all annen info om bukk og paring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ja jeg lurer på hvor man skaffer en saue bukk og hva en må betale for en? er ikke kravstor til gode gener!

er også takksam for all annen info om bukk og paring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ja veldig seint ute om en skal ha lam nå hehe,

nei jeg bor på østlandet det er ikke noe saue tradisjon her men jeg har fått 23 stk som skal gå i ei fjellsie i sommer,tenkte å slippe til en bukk så det kansje ble noen flere.-Tenkte kansje det var enkelt å fikse bukk nå-samt at jeg ønsker lamming til jul

Jeg videreforedler kjøtt og pels selv,er det stor forskjell på premie bukk og en \&quot\;vanlig bukk\&quot\;?2-3 tusen er altså ca pris? hvor mange søyer kloarer en bukk,og hvor gammel kan den bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Altså, bukk er han-GEIT. Ikkje bruk bukk på sauene dine, då blir resultatet dårlig...\;)

Vær/vedde er han-sau. Sterkt å anbefale om du ønske resultat.

 

Ingen problem å la ein vær bli seks-sju år. Problemet er inavl med påsettlam, altså kan du ikkje bruke væren på lam den sjøl er far til.

Vil også tru at du kan få brukt-vær eller brukbare ukåra værlam til mellom 1500 og 2000 kr.

Ein vær har kapasitet til langt fleire dyr enn det du har.

 

Du kan IKKJE sleppe væren ut med søyene, det er ikkje lov. Vær kan ikkje gå fritt på utmarksbeite. Som alle andre handyr kan den vere farlig, enkelt og greit.

Og kva skal du med lam til jul? Spe-lam er ikkje akkurat vanlig julemiddag... Det naturlege er å sleppe væren i november, sånn ca, og la den jobbe på ein måned framover, så får du lam i april, som kan vekse på beite og bli slakt til hausten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
ikke no 1 april spørsmål,men jeg har mye å lære,det med bukk og vær er jo riktig når en tenker seg om, men mange her bruker\&quot\;bukk\&quot\;mer mandig det#hehe.Takk for tips,men man kan alså få lam til jul?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonym

Normalt sett vil ikke søyene komme i brunst før utover høsten, og selv de tidligste tjuvparingene bruker å komme så seint at det sjelden blir lam før sent i januar, normalt sett vil de holde igjen slik at lamma ikke kommer før i mars sjøl om væren har \&quot\;fri tilgang\&quot\;. Det er ikke tillatt å slippe hanndyr på fellesbeite, men hvis det er et privat beite med bare dine egne dyr kan ingen nekte dette.

 

Prisforskjellen mellom et kåra og et ukåra værlam er som regel mindre enn det du betaler for middag på ei veikro. Hvis du kjøper et kåra værlam i oktober, bruker det til paring over jul, og selger værlammet til slakt på nyåret vil du som regel få klassifisert det som lam. Normalt sett vil det da bli under tusenlappen i forskjell mellom innkjøp og salg, og du sikrer at avkomma har gode gener å avle videre på. Væren er en billig investering, og dess bedre vær dess bedre er som regel investeringa. Selv om du \&quot\;bare skal ha noen lam\&quot\;,som mange sier.

 

Kvalitetsforskjellen mellom en god og dårlig vær kan gjerne være 50g tilvekst/dag. Med 2 lam i snitt vil da dine 46 lam legge på seg over 30 kg mer på en normal beitesesong med en god vær kontra en dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...