Gå til innhold

Mirakelkur mot diare hos kalver!


Gjest

Anbefalte innlegg

Mine kalver har av og til slitt med diare. Jeg husker spesielt ett tilfelle der jeg var nær ved å hente skytemaska, kalven nektet å drikke saltbalanse eller melk og ble slappere og slappere.

Leste i Økologisk Husdyrhold-boka mi at man kunne gi kalven havresuppe. Dette ga jeg den kalven og det funket! Etter to dager var kalven helt bra igjen.

Har for tiden en kalv som har slitt litt med diare, og jeg gir den 2-3 l havresuppe i tillegg til melkeforingen, og den er så fin! Frisk og fin og vokser så bra!

1 l vann til 1,5 dl havregryn og litt salt. Det er superbra!

 

Mye bedre enn de dyre diaremidlene man får kjøpt. Av de man får kjøpt, synes jeg det blå saltbalansemiddelet Unikur på FK er best. Men, det koster rundt 220 kr for behandling for en kalv. Man må jo ha en rik onkel i Amerika for å ha råd til å kjøpe det i lengden..

 

Bare et tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kalver har av og til slitt med diare. Jeg husker spesielt ett tilfelle der jeg var nær ved å hente skytemaska, kalven nektet å drikke saltbalanse eller melk og ble slappere og slappere.

Leste i Økologisk Husdyrhold-boka mi at man kunne gi kalven havresuppe. Dette ga jeg den kalven og det funket! Etter to dager var kalven helt bra igjen.

Har for tiden en kalv som har slitt litt med diare, og jeg gir den 2-3 l havresuppe i tillegg til melkeforingen, og den er så fin! Frisk og fin og vokser så bra!

1 l vann til 1,5 dl havregryn og litt salt. Det er superbra!

 

Mye bedre enn de dyre diaremidlene man får kjøpt. Av de man får kjøpt, synes jeg det blå saltbalansemiddelet Unikur på FK er best. Men, det koster rundt 220 kr for behandling for en kalv. Man må jo ha en rik onkel i Amerika for å ha råd til å kjøpe det i lengden..

 

Bare et tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer en kalv selv for øyeblikket havresuppe. Det fungerer svært godt. Er som et gammelt kjerringråd å gi kalver med diare suppe. Diareen stoppet allerede etter den første porsjonen. Vi bruker også litt sukker i blandingen, som forøvrig er hentet ifra den rutede kokeboken til Ingrid Espelid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det, men er ikke helt sikker på hvordan det gjøres. Har prøvd det på lam kun et par ganger, og aldri på kalv.. Er det ikke lett å ta slangen feil ned? Er så engstelig for det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis aldri opplevd dødsfall grunnet diare, som regel har de kalvene som har vært slappe kommet seg etter uttalige små foringer på noen desiliter med elektrolytt/havresuppe. Men hadde sikkert vært kjekt å kunne bruke sonde i tilfelle...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss selger veterinærene sondeflaske. Sjøl har eg kjøpt den hos nessemaskin.no. Det er nok en risiko for å putte slangen i lungene, men her har vi aldri opplevd det.

Har også gitt råmelk med sonde.

Hadde en kalv uten drikkerefleks. Det gikk nærmere ei uke før kalven drakk sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...