Gå til innhold

kalve stell


Gjest

Anbefalte innlegg

har litt lyst til og høre hvordan rutiner dere har med kalvestellet. er jo viktig med tanke på en god start på produksjonsdyra.

 

her vi kalvene i enkeltbokser med varmelamper i de forste dagene, så blir de flyttet i en større binge med mekanisk melkautomat med helmelk. her går de til de blir avvente og flyttes videre i nye binger. alle kalvene har madrasser og båsskillere fra reime.

 

vi produserer også noe mellomkalv som leveres ved 130-140 kg.

 

vet det er mange som kjøper kalv av ymse kvalitet, lurer på hva vi som i hovedsak er melkeprodusenter kan gjøre for og selge kalv av best mulig kvalitet som har bra tilvekst når de kommer til en oppforingsbesetning.

 

det jeg lurer på er hvor lenge dere har kalvene i enkeltbokser, bruker dere halm, varmelamper? evt hvor varmt må det være før mann ikke trenger lampe? hva forer dere kalvene med? helmelk/pulver? kraftfor/surfor? (eldre kalver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1

har litt lyst til og høre hvordan rutiner dere har med kalvestellet. er jo viktig med tanke på en god start på produksjonsdyra.

 

her vi kalvene i enkeltbokser med varmelamper i de forste dagene, så blir de flyttet i en større binge med mekanisk melkautomat med helmelk. her går de til de blir avvente og flyttes videre i nye binger. alle kalvene har madrasser og båsskillere fra reime.

 

vi produserer også noe mellomkalv som leveres ved 130-140 kg.

 

vet det er mange som kjøper kalv av ymse kvalitet, lurer på hva vi som i hovedsak er melkeprodusenter kan gjøre for og selge kalv av best mulig kvalitet som har bra tilvekst når de kommer til en oppforingsbesetning.

 

det jeg lurer på er hvor lenge dere har kalvene i enkeltbokser, bruker dere halm, varmelamper? evt hvor varmt må det være før mann ikke trenger lampe? hva forer dere kalvene med? helmelk/pulver? kraftfor/surfor? (eldre kalver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Råmjølk med ein greier første timane, seinare 6 liter surmjølk a vgod kvalitet til 2 månadar. Muslimjøl, høy og vatn frå føste levedag. Kraftfor i smukkflaske, 5-6 kalvar i kvar garde. Fødebinge berre første dagane. Liggeplattning, 10% fall, drikkekar...

 

Kort og \&quot\;stikkordsagt\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
få kalvene tidlig over på grovfôr og kraftfôr, og inseminer med kjøttferaser på de kuene dere ikke skal bruke til rekruttering i egne besetninger. Vi kjøper inn ca 120 nrf-kalv i året, og alt for mange av disse har vel knapt nok sett kraftfôr før de kommer til oss. virker som at mange bare forer nok til å holde liv i kalvene til de skal selges...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ut i frå eigne erfaringar seier eg meg heilt einig med JD6230.Kutt mjølka så snart kalven et 1 kg kraftfor(muslikraftfor er gode greier).Gå gradvis over til kukraftfor.Med godt stell et stort sett alle 1 kg ved 2 mnd.Ein god hugseregel er vel at visst kalvane veg 100 kg ved 100 dagar har ein lukkast bra med kalvestellet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en del kalv vi også, og må si meg enig med vemund. De verste kalvene å få er de som har stått på melkefôring alt for lenge, og aldri sett kraftfôr. Før kalvene selges som livdyr bør de spise bra med kraftfôr og grovfôr, det drar både kjøper og selger fordeler av. Har også spekulert litt i det siste på dette med vanntilgang. Tror det er viktig å få kalvene til å begynne å drikke vatn tidlig, og mi erfaring er at lunka vatn fungerer best. Men samtidig tror jeg overgangen fra lunka vatn til kaldt vatn er litt utfordrende, og samtidig overgangen fra vatn i bøtte/tro til drikkekar/drikkenippel. Noen som har noen tips?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Det er vel ingen som tvinger noen til å kjøpe dårlige kalver?

Hvis flere hadde sendt de dårlige kalvene i retur så hadde kanskje oppdretterene skjerpet seg og fokusert mere på kalvestellet.

 

Personlig synes jeg at 100kg ved 100 dager er i letteste laget. (NRF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Me set fram ei bøtte med lunka vatn ved sida av kraftforet frå første dag. I tillegg til at drikkekaret(ikkje flotørkar) alltid er fullt og av reint vatn. Etter ei stund venner kalvane seg til drikkekaret og me tek vekk bøtta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anonym

Vi har problemer med kalvene våre nå.

De hoster, 2 stk har blod i avføringen.

De får råmelk, kraftfor og lunka vatn.

Vi bruker en del tabletter for å få dei på rett kjøl igjen.

Noen som kan gi meg et svar på hva som skjer her?

Hvorfor får de blod i avføringen?

og

Hvorfor hoster de?

I år har vi hatt en del hostende kalver og dyrlegene kan ikke fortelle oss eksakt hva dette er.

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Hær på jæren er vi flere som har fått problemer med snyltere på kalver i de store besetningene, dette går naturligvis på muligheten/rutinene for vasking av bingene. Jeg behandler derfor kalvene mot snyltere (slik som du behandler sauer og lam) ved ca 1 ukes alder når de flyttes sammen i større gruppe. Dette har hatt veldig god effekt hos meg, men det er jo ikke sikkert dette er tilfellet hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg tok prøve av diarèen til kalvene, da jeg også hadde blodig diarè på mine kalver. Vi ville finne ut om kalvene hadde kokcidier, noe som er vanlig å behandle lam mot på våren. Sympotomene er blodig diarè. Jeg fikk et tips om at dette også kunne komme på kalv, men ingen veterinærer her i distriktet hadde noe tro på det. Det var kun snakk om trekk og fòring og de elementære inga. Jeg mistet kalver i over et år før jeg endelig fikk overbevist en dyrlege om at vi kunne sende inn prøver. Av 7 innsente prøver var det påvist kokcidier i 5. Da startet vi behanling med baycox på alle kalver nåe de var caa 3-4 uker gamle. Dette gjorde jeg i over et år, for å være helt sikker. Jeg mister nå ikke kalver.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...