Gå til innhold

Hvor mye råmelk?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer litt på hvor mye råmelk dere gir til kalven? Far pleier å gi ca 1 liter til kalven tre ganger i døgnet, altså ca 3 liter i døgnet.

Jeg synes dette er i minste laget....

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lurer litt på hvor mye råmelk dere gir til kalven? Far pleier å gi ca 1 liter til kalven tre ganger i døgnet, altså ca 3 liter i døgnet.

Jeg synes dette er i minste laget....

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Gir kalven opptil 2 liter umiddelbart etter fødsel. Samme mengde fortsettes med så fremt den ikke blir dårlig i magen 3 ganger om dagen.

 

Er svært viktig å få i kalven råmelk så hurtig som overhodet mulig. Hvis den ikke vil drikke av smuk kan du evt bruke sonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjer kalven så mykje den vil ha i ei smukkbøtte innen to til tri timar etter den er født. Etter det får den to liter tri gonger i døgnet. 3 liter i døgeret er for lite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første døgnet greier du ikke å få i kalven for mye melk uansett. minimum 6 liter første 24timer for å få en fin kalv. deretter gir jeg personlig 8 liter pr dag (fordelt på 4 foringer) i to uker for så å trappe gradvis ned slik at de er avvent på 8 uker. dette høres kanskje volsomt ut, men har ennå til gode å ha kalv med diarè.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...