Gå til innhold

Inngjerding friganger gris/geitekillinger.


Karl Daniel

Anbefalte innlegg

Altså, frågan er som følger.

 

Er det noen her som har erfaring med hva som trengs for å gjære inn; A en flokk med smågrisunger eller B geitekillinger.

 

Tanken er som følger at vi til neste år burde ha gjerdet inn et område ned mot fjorden, der det vokser friskt igjen om dagen. Vi ser for oss enten alternativ A eller B.

 

Men vi er ikke sikker på hvordan vi i alle dager skal klare å holde en slik flokk inngjerda på et areal på ca 5 daa. Vi ser for oss ca 10-12 smågriser eller geitekillinger.

Hovedjobben vil jo bli å rydde opp i kulturlandskapet og som en bonus vil det jo bli friske mengder kjøtt.

 

Men altså, griser vil jo kunne grave seg ut, men de er jo hysterisk redde for strøm. Mens geit kan ha evnene til å hoppe ut..

 

Så hvordan skal vi klare å holde de innafor dette området, hvilken type gjære må til?

 

En viktig del av å få dette til må jo være å være innom en gang om dagen å fylle opp kraftfôrautomater, både for at det skal være interresant å være innafor og ikke minst at dyra skal være vant til folk når deres dager er talte.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Faile_1

Gris:

Prøvd det...

Kraftig gjerdeapparat, men for langt mellom pulsane, slik at grisen alt var omtrent i gjennom før den fekk støyt... Så gravde dei ned tråden, slik at straumen forsvann...

 

Løysing: Dobble gjerder funka her. Vi hadde vanleg sauegjerde yst, og ein straumtråd på innsida. Så nært mellom at grisen ikkje kunne stå i mellom, og så høg som mogleg for at grisen ikkje kunne grave den ned. Kan nok funke med flyttbar sauenetting, uten straum på, + straum på innsida og. Ev. berre kraftig straum med korte intervalla, men det har eg ikkje prøvd. Mine var ikkje redde straum, dei sjekka gjerdet inn i mellom, er det straum på i dag og tru?

 

Kje.

Prøvd det...

Eit helvete! Har det fraleis ikkje slik at det virker. Men ser geitebønder i nærleiken har vanlege sauegjerder, men mindre maskar på nettingen, heilt tett nede, samt forlenga isolatorar og straum i tråd på desse. Geitene klatrar, eller smyg, eller hoppar.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min løsning på gris er 2 stk tråder med god strøm , er det utan srøm ein dag så finn dei det ut.

Geit : Skaff deg boergeit dei er omtrent like lett å halda innom gjerdet som sau, dei driv ikkje å hoppar slik som dei norske geitene.

Boergeit kan du få bestilla av meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anonym

Har også hatt gris gående på &quot\;utmarksbeite&quot\; med to strømtråder. Dette fungerte rimelig greit. Hadde noen rømninger pga at de grov ned tråden, men de så ut til å bli knytta til plassen og fôringsautomaten så de var enkle å få tak i og jage inn. Brukte kun batterigjeter.

 

Trikset er egentlig at den laveste strømtråden monteres på en lang isolator som Faile nevner, ca 15 cm ut fra gjerdet og 20-30 cm over bakkenivå. Da klarer de å dytte jord og boss under strømtråden men får strøm når de kommer med trynet.

 

Forøvrig ble det utrolig god smak på kjøttet, helt spesielt mørt og marmorert sammenligna med &quot\;kjøpegris&quot\;. Men det går mye fôr, så billig blir det nok ikke... Jeg kjøpte &quot\;tapere&quot\; fra ei smågrisbesetning så tilveksten ble antakelig en del dårligere pga dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...