Gå til innhold

Kjøp av svinekjøtt til privat bruk


Gjest

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg er inne på rett sted, men jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt.

 

Trenger 1 hel gris til ett bryllup, og lurer på hvor jeg kan få kjøpt dette.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pelle_1

Vet ikke helt om jeg er inne på rett sted, men jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt.

 

Trenger 1 hel gris til ett bryllup, og lurer på hvor jeg kan få kjøpt dette.

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Med mindre noen i ditt hushold er grisebonde (noe som er usannsynlig siden du tydeligvis ikker var klar over det) har du ikket annet valg enn å henvende deg til et slakteri.

 

Det er nemlig ulovlig å selge, bytte eller gi bort hjemmeslaktet kjøtt av storfe, småfe og gris, det kan kun brukes innen eget hushold.

For vilt er det litt friere, det kan omsettes dersom det er kontrollert av det lokale lokale næringsmiddeltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Beklager, jeg vart så grepet av muligheten til å briljere med mine kunnskaper at jeg glemte å reflektere litt rundt mulighetene.

 

Nå en grisebonde leverer griser til slakt har han muligheten til å kjøpe tilbake ferdig slakt noe rimeligere en hva det vil koste når det havner i butikken, så dersom du kjenner en grisebonde som er villig til å gjøre dette for deg kan du likevel spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

GrisePer:Det finnes en mulighet for å omgå regelverket hvis man er villig til det:Selg grisen,oksen eller hva det måtte være levnde til kunde,så kan kunden leie selger eller noen andre til å slakte dyret.

Men prisene på leieslakting hos slakteriene er såpass billig att det er vel tvilsomt om det er bryet værd lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Gjør som GrisePer antyder: Finn deg en grisebonde, få bonden til å ta en gris som returslakt, og kjøp den ferdig slaktede skrotten av bonden. Ihverfall alle Norturaslakterier (Gilde) har mulighet til å levere ut returslakt slik du ønsker det, og strengt tatt trenger ikke bonden annet enn å skrive faktura til deg, for du kan trolig stikke innom slakteriet og hente skrotten sjøl. Vær bare oppmerksom på at en hel gris i våre dager er et digert beist. Får du kontakt med en bonde, kan du jo være heldig og få en gris akkurat i den størrelsen du ønsker. Nortura gir nemlig tilbake akkurat det individet bonden ber om.

 

Lukke til med bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MacJoJo

Lovlig eller ei, det er da mange som selger gris direkte.

 

Kjenner flere grisbonder som gjerne selger en gris, og da faar du i den storrelsen du vil.

 

Om du ikke kjenner bonder maa du kontakte Gilde, det hender de ogsaa har mindre gris til salgs. Har selv kjopt 15-17 kg gris fra dem (Trondheim).

 

c\&quot\;,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...