Gå til innhold

Problem med mose på beite


Gjest

Anbefalte innlegg

Har startet opp med villsau på garden vår som ikke har vært drevet de siste 25 årene. Har ryddet en god del skog, men sitter igjen med mye mose både på innmarken og på beitet. Hva bør eg gjøre for å få den vekk? Har kjørt ut en del sjelsand, men syntes ikke effekten har vært noe særlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har startet opp med villsau på garden vår som ikke har vært drevet de siste 25 årene. Har ryddet en god del skog, men sitter igjen med mye mose både på innmarken og på beitet. Hva bør eg gjøre for å få den vekk? Har kjørt ut en del sjelsand, men syntes ikke effekten har vært noe særlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det hjelper å gjødsle litt......er det lite næring vokser ikke graset, men mosen klarer seg alltids. Det trengs kalk, men det går ikke å kalke bort mosen.....det må gjødsel til også. Er det mose på dyrkajorda også, bør du kansje vurdere å fornye (pløye) ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Kan du få tak i bløtgjødsel fra gris vil det være veldig effektivt mot mosen i tilleg til kalkingen. Mer effektiv enn kunstgjødsel. I tillegg er snaubeiting,særlig sen høst og tidlig vår konkurransevridende slik at mosen slipper å konkurrere med gress. En del sauebruk tar svært små avlinger på grunn av at gresset er drept av kontinuerlig hard beiting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Har ikke tilgang på grisegjødsel og beitet er for kupert for moseharv. Så

holder det at sauene går på beite og med det gjødsler det i tillegg til kalking, eller bør eg også bruke kunstgjødsel for å få bedre beite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Kor mange sauer har du og kor stort areal? Kor i landet?

 

På generlt grunnlag anbefales å gjødsle aller helst med blautgjødsel eller organisk basert fullgjødsel.

 

Skjelsanden er tungt omdannelig og virkningen kjem 1/2-1 år etter utkjøring.

 

Er like viktig å vera tålmodig, tar fleire år å få til eit godt beite.

 

Har du anledning anbefales det å så litt beitefrøblanding for å få fortgang i dei gode grassortane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er ikke nok med gjødsla sauene eventuelt legger fra seg. Du må gjødsle med blautgjødsel eller kunstgjødsel i tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er i oppstartfasen, så eg har bare 10 sty. m/ lam på eit 45 mål stort beite.

 

Holder det at eg sprer fullgjødsel, eller bør eg kalke beitet med sjelsand i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...