Gå til innhold

Oppstart av smågrisproduksjon


Gjest

Anbefalte innlegg

Ja da er drømmen våres nesten i boks.

Vi har så og si kjøpt oss ett gårdsbruk, der er det melkeproduksjon og oppdrett av smågriser.

 

Gubben kan det med ku, og jeg skal lære av han, men begge to er helt grønn på det med gris.

 

Det er plass til 15 purker.

Men det er bare to stk pr dags dato, de er drektige og skal grise på januar.

 

Og da trenger en vel en del tips og råd om det ene og det andre.

 

Det skal invisteres i litt flere, tenkte å kjøpe inn 4 stk som ikke er drektige (jeg har lyst til å prøve med en gang selv).

 

Er det noen som kan hjelpe meg og fortelle meg:

 

Nå kan de som skal grise bedekkes/insimineres igjen?

 

Hvordan ser jeg at de er brunstige?

 

Hvor lenge går grisungene med mor?

 

Hva skal jeg følge med rett før grising og under grising?

 

Hvordan gjør en det med avvening, tar en de bare rett i fra mor eller er det en form for nedtrapping?

 

Vil tru det er mere spørsmål etter hvert, men det er liksom dette som går å kverner rundt meg pr dags dato.

 

Vet det er mange som synes det er galt å forlate fast jobb og begynne med gårdsbruk, men en må jo oppleve drømmene sine også.

Det er jo surt å sitte der når en er 70 år og si att en skulle no ha sattsett lel.

Bedre å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToveIr_1

Ja da er drømmen våres nesten i boks.

Vi har så og si kjøpt oss ett gårdsbruk, der er det melkeproduksjon og oppdrett av smågriser.

 

Gubben kan det med ku, og jeg skal lære av han, men begge to er helt grønn på det med gris.

 

Det er plass til 15 purker.

Men det er bare to stk pr dags dato, de er drektige og skal grise på januar.

 

Og da trenger en vel en del tips og råd om det ene og det andre.

 

Det skal invisteres i litt flere, tenkte å kjøpe inn 4 stk som ikke er drektige (jeg har lyst til å prøve med en gang selv).

 

Er det noen som kan hjelpe meg og fortelle meg:

 

Nå kan de som skal grise bedekkes/insimineres igjen?

 

Hvordan ser jeg at de er brunstige?

 

Hvor lenge går grisungene med mor?

 

Hva skal jeg følge med rett før grising og under grising?

 

Hvordan gjør en det med avvening, tar en de bare rett i fra mor eller er det en form for nedtrapping?

 

Vil tru det er mere spørsmål etter hvert, men det er liksom dette som går å kverner rundt meg pr dags dato.

 

Vet det er mange som synes det er galt å forlate fast jobb og begynne med gårdsbruk, men en må jo oppleve drømmene sine også.

Det er jo surt å sitte der når en er 70 år og si att en skulle no ha sattsett lel.

Bedre å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Hei, og velkommen som griseprodusent da.

 

Kan annbefale å ta Norsvin skolen dersom du ønsker å satse på gris. I mellomtiden så kan du kansje finne en mentor i rimelig nærhet som kan gi deg litt råd og støtte.

 

Brunst tegn hos voksne purker er oftest veldig tydlige, urolige, lite matlyst, riing, egen grynte lyd, stårefleks++. Brunst intreffer normalt 2-7 dager etter avvending.

Hos ungpurker kan det være vanskelig å se brunst. Råne er til god hjelp. Alfa og omega for meg.

 

Purkene skal gå minst fire uker med smågrisene, jeg lar dem som regel gå fem.

 

Snakk med dyrlegen om behandling av spolorm og vaksinering mot spegrisdiare, parvovirus og rødsjuke.

 

Ca en uke før grising skal purka inn i fødebingen. Jeg forer restriktivt frem til da, fri foring i fødebinge. ( dette bla for å unngå fødselsvansker med store unger hvis kullet er lite)

Så er spm hva slags binger du har, fiksering eller ikke. Jeg har ikke, bruker mye strø, halm og flis, som purka roter rundt i, mengde økende frem mot ca to dager før antatt grising. Varmelampe i smågrishjørnet, det må være lunt i bingen, trekk må ikke forekomme.

Høy romtemperatur er bra for ungene, men ikke for purka så her blir alt en avveining, men mindre en t-skjorte temperatur er ikke ønskelig.

Vanlig er at rett før grising så roter purka fælt i strøet, pisser gjerne ned mye. Dette prøver jeg å fjerne noe av eller ihvertfall ha på mer strø så det ikke er vått i bingen. Virker som om det å kunne gjøre dette er viktig for å få en rolig, naturlig fødsel. Har bla ikke hatt grisingsfeber så lenge dette har vært metoden.

Når den første ungen kommer så kan purka være urolig, spesielt ei førstegangs purke, kan være lurt å putte den første i smågrishjørne en stund. Stimulering av juret vil kunne få henne til å legge seg ned.

Ta sikte på å være mye i grisehuset rundt grising, dette er oftes natt arbeid.

Grisungene kommer gjerne litt tregt til å begynne med, men tempoet tar seg opp etter de første fire-fem. Forvent 6-16 unger. Har aldrig hatt færre, noen ganger fler. Dersom det ikke kommer fler unger etter ca 1 - 1,5 time i begynnelsen, eller 30 min mot slutten, så tar jeg på undersøkelses hansker, smører armen godt og kjenner etter i purka om det ligger en å sperrer i fødselskanalen.

 

Det er viktig at ungene får i seg råmelk, pass på dette! Om det er noen som sliter, så melk feks ned i en 20ml sprøyte, og gi dem i munnen. Dette trenges for gi både energi og antistoffer. Små grisunger går mye fortere tom for energi enn store, så hold øye med dem.

Dagen etter fødselen pusser jeg over tenner og gir jerntilskudd i munn.

 

Se etter diare, må behandles raskt!

 

Jeg gir jern torv og smågis pellets i smågris hjørnet fra ca 1 ukes alder.

 

Avvending, tar ut mor fra bingen, pass på at de har tilgang til for og vann. De må spise for å unngå diare, gir avvendings torv fra noen dager før avvending sammen med smågrispellets, og beholder dem i kjent binge et par dager hvis jeg kan.

 

Husk at det finnes ingen fasit, alle har sine metoder og erfaringer. Du er bla et stykke på utsiden av det som er riktig for de som driver i moderne store grisehus erfarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToveIr_1

Takker så mye for svar.

Ja dette er ett spennende prosjekt.

 

Vi har ikke tatt over gården enda, men det blir så en lurer på en del.

 

Men når en tar i fra grisungene er det ikke fare for jurbetennelse til purken?

 

Filing av tenner har jeg ikke hørt om, hvorfor blir det gjort?

 

Går det ant å bruke en minegris som lokker (råne) i stede for en stor en?

 

Pr dags dato så er det plass til 15 purker, men tenkte å fylle det opp litt pø om pø for å lære litt om det.

 

Har også tenkt å bygge ut så en kan øke på med 15 purker til.

Hvordan elder dere sæd på grisene?

Går det på stamme og slike ting og hva ser dere etter de?

 

Vi har fikserings binger forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike_Sierra_1

Har ikke registrert jurbetennelse, melkeproduksjonen stopper svært raskt når de ikke dies, men melkespreng blir det jo.

 

Grisene blir født med 8 svært skarpe tenner, disse brukes i kampen om plass ved spenene. De kan hugge hverandre stygt, sårene blir inngang for infeksjoner. I tillegg så biter de purka i kampens hete slik at hunn kaster seg opp, med muligheter for fatalt utfall for grisungene. Det er snakk om å ta ei fil og pusse over spissen av tendene slik at de blir butte.

 

Minigris går det, har hørt om flere som bruker slike, ikke aktuelt hos meg, alt nytt genmatriell kommer på plast fra Norsvin på Hamar. Derfra leveres de forskjellig sæd typene.

Velger ut fra om det er rekrutt dyr eller slaktegris som skal produseres. Slaktegrisene er vanligvis hybrider, dvs raseblandinger da disse gir best resultat vedr forutnyttelse, veksthastighet, livskraft osv.

 

Tror du bør fylle opp først som sist, 15 er lite å fordele kostadene på og du er ikke bare litt grisebonde...

 

Dersom du har 15 binger, hvor er smågriser og gjeldpurker oppstallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToveIr_1

Det var 15 fødebinger jeg mente på.

Så det er andre binger utenom også ja

 

Hvilken fil er det de bruker til å file tenner?

 

De vi har kjøpt gården av har som regel levert ca 300 smågris i året, men vi har tenkt på å øket det opp til det dobbelte.

 

Jeg tenkte å få fylt det opp med 15 purker innen sommeren, men det hadde vært greit å hadd 6 - 8 de første grisingene.

Så jeg lærte det, før vi fyller det helt opp.

 

Det er også en melkekvote som vi skal fylle opp, men det er gubben sitt hoved ansvar.

 

Jeg selv skal være i jobb samtidlig til vi får stablet oss på fotene og kommet oss godt i gang.

 

Målet er at jeg skal leve av gisen og min samboer av kua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...