Gå til innhold

dom ku!!!!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

denne kua har tydligvis dårlige drikkevaner:)

jeg har prøvd alt på slike dyr. men de klarer som oftest å skvette vann alikevell. du kan gjøre et forsøk med å sette kua på neste bås slik at den må drikke til motsatt side. kanskje det hjelper???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å venne dem av med dette. Men det finnest en ring eller \&quot\;spillkant\&quot\; til å montere oppå drikkekaret så den ikke klarer å søle så mye....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en spiral av kraftig ståltråd som du fester nesten som ett lokk over drikke karet.Kua vil da greie å stø ned spiralen for og drikke,men den greier ikke og få tunga mellom tråd rundene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg har en kvige som skal kalve om ca 1 måned, men denne frykter jeg kan bli meget problematisk å få melket når den tid kommer. Den er meget urolig til tider, løfter ikke bare bakbeina, men langer dem vannrett ut, så det er risikosport å nærme meg henne til tider. Ellers er alle de andre dyrene jevnt over rolige. Noen som utrangerer dyr på grunn av dårlig oppførsel??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette ikke gir seg med det første, er det ingen ting å samle på. Vil foressten ikke anbefale sparkebøyle på sånne dyr. Blir ofte bare værre.Ta en jekkestroppe rundt kua rett bak frambena. Når du strammer rundt her, kan du kontrolere hele kua....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aili_gammel_avløser_1
Jeg har jobbet i ørten forskjellige fjøs og lært at det er ikke kua som er dum, men den som melker som ikke skjønner hva som er galt. Når jeg har forstått hva som er feil, står dyret putt stille og gir ned så det suser. I flere av tilellene er kvigene øm i juret og det er nok med et dunk i juret, slik kalven ville gjort, så står hun stille. Man utrangerer farlige dyr, men det er jo verd å prøve enkle knep først. Redde dyr som blir bundet får panikk og skader seg selv, heller enn at du får tatt på dem. Dessuten tar det lenger tid før du kan melke dem på normlt vis og du bruker både mer tid og kvier deg for jobben.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok nokså unik du da.... Har vært melkebonde i ti år. Har aldrig utrangert kyr som sparker (selv om jeg har hatt lyst), de kommer seg etter en stund.Et dunk i juret er i alle fall sjelden nok til å få ei vrang kvige til å stå i ro......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aili_gammel_avløser_1
Har nok ikke løsningen på alt, nei, men har reddet ei og anna ku fra slakteriet, fordi bonden ville gi opp. Jeg sier ikke man skal slå kua, men sette i gang systemet så hun gir ned. Fra naturens side, så kommer det ikke en hånd og kiler først, kalvene er ganske hardhendte. JG er alltid ny i fjøset, så jeg må få ting til å fungere på egenhånd, man kan ikke ringe og si \&quot\;jeg fikk melket alle, bortsett fra den nybere kviga...\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Her er det store forskjeller fra ku til ku. Hadde nettopp en lignende sak med ei \&quot\;gal\&quot\; kvige som jeg grua meg til å melke. Etter kalving har kua aldri prøvd å sparke engang. Andre ganger kan det være motsatt.

 

Støtter forøvrig \&quot\;jekkestropp metoden\&quot\; som beskrevet ovenfor. Et par sparkebøyler i tilleg til denne får roet de ned etter et par melkinger.

 

Ellers er det lurt å temme de i god tid før kalving ved å gå gradvis fra å bare legge hånda på krysset, til å ta hardhendt på juret og under magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...