Gå til innhold

Lufteveilidelse - kalv


Gjest

Anbefalte innlegg

Sliter med luftveilidelse på kalvene. Noen som har prøvd utehytter til kalvene med gode erfaringer? Noen som isåfall vet hva som er best, mye forskjellig som selges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Sliter med luftveilidelse på kalvene. Noen som har prøvd utehytter til kalvene med gode erfaringer? Noen som isåfall vet hva som er best, mye forskjellig som selges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

kjipt med luftproblemer med kalvene. har slippi unna hittil heldigvis.

har kalver på talle i forsentralen i hele vinter.

det går knallbra. selv ned mot 30 minus.

utfordringa er å få i dem nok vann. hadde en balje med kalvedrikkvarmern oppi. så de fikk lunk vann hele tiden.

hr ei kalvehytte. det går bra det og. men er litt usikker på hvordn man skal løse det iforhold til vann. jeg fylte med vann de gangene jeg var i fjøset.

værst er det å holde det tørt i utearealet til boksen. går best når det er minusgrader. ellers går detr mye halm.

lite gøy og gi kalv de dagene det er snøstom ute også. men ellers er det å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. har hørt om flere som har prøvd kalvehytter med godt resultat, men har ikke prøvd det selv. Rart hvis det ikke er noen her inne med erfaring med det.

Har selv revet ut den gamle tresiloen i fôrsentralen nå i sommer og vurderer å ha dyr der, slik som Olav, da fjøset begynner å bli fullt. Gulvet inne i siloen er ca 20-30 cm under gulvet i resten av fôrsentralen. Hadde selv tenkt å støpe gulv der, for å få samme nivå som resten av fôrsentralen, men snakket med noen som mente at jeg heller burde fylle i med sand, og forsøke å få drenert det. Størrelsen på dyra vil jo være med å bestemme hvor mye avføring/urin det blir, og hvor fuktig det blir. Hadde i utgangspunktet tenkt å flytte de ut dit når de var tilnærmet ferdig med melkefôring inne i fjøset, da tilveksten og helse idag også er tilfredsstillende, men kan også være aktuellt å flytte de ut tidligere. Er redd det kan bli fuktig/urenslig i fôrsentralen og tallen fungerer dårligere hvis jeg har støpt gulv\; men ser for meg at det er enklere å rengjøre/rommet får større alternativ verdi når det ikke er dyr der med støpt gulv. Noen meninger om hva som er best? Hva har du Olav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...