Gå til innhold

Leie okse


Gjest

Anbefalte innlegg

Får 6 limosinkviger på ca 1 år til helga og tenkte å sette inn en okse til de rundt sankthans. Ble anbefalt å parre de med en lettere rase første gangen så tenkte på NRF eller muligens Hereford. Bor litt utenfor Arendal så lurte på om noen som drev med oppdrett av okser i fylket eller nabofylkene har en okse å leie bort. Har brukt såpass penger på disse dyrene så kunne tenke meg å vente til neste sommer med å kjøpe en limosinokse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1
Får 6 limosinkviger på ca 1 år til helga og tenkte å sette inn en okse til de rundt sankthans. Ble anbefalt å parre de med en lettere rase første gangen så tenkte på NRF eller muligens Hereford. Bor litt utenfor Arendal så lurte på om noen som drev med oppdrett av okser i fylket eller nabofylkene har en okse å leie bort. Har brukt såpass penger på disse dyrene så kunne tenke meg å vente til neste sommer med å kjøpe en limosinokse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym
Aberdeen Angus er jo den kjøttferasen som gir minst kalvingsvansker av alle, i tillegg blir alle abkom garantert hornløse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Synes jo du bør styre unna NRF, for det blir jo mere attraktivt å sette på kvigekalvene om faren også er av kjøttferase. (Jada, er klar over at 50% NRF ville gitt kviger med høyere melkeytelse, men dog...)

Hereford eller Angus blir helt topp, og idag er vel sikkert 90% av Hereforden i Norge homozygot kolla, så hornløse kalver får du hvis du vil.

 

Skjønner at du vil vente et år med Limousinokse, for prisene er jo høye. Men, i stedet for å leie okse kunne du kanskje kjøpe en Hereford eller Angusokse? Du finner fine kandidater til 15-16.000, men selvsagt også mer, men i realiteten har oksen bare kostet deg etpar tusen når du leverer den til høsten.

 

.....Er det realistisk å få Limousinokse til under 25.000 idag?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Nei nei nei, for guds skyld glem tanken om å bruke nrf, angus el hereford. Limousine kalver fantastisk lett og LUN/Fatland betaler såpass godt for kalvene at du aldri aldri må tenke på å blandet inn noe annet surrball. Jeg foreslår at du undersøker litt med slakteriet om de kanskje kunne hjelpe deg med en okse for noen mnd. Eventuelt så kan du få dyrlegen til å brunssynkronisere kvigene og så inseminere alle samtidig med en okse som heter Usted. En lettkalver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Min erfaring er at Limousine har vel så lette kalvinger som de andre lette rasene du snakker om det er kansje bare Angusen som er på høyde.

Har en Stauer okse som er ferdig i tjenesten i august men det blir kansje for seint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Både salg utleie eller bytte kan være noe.

Nå er vel ikke dette et salgsforum så er det mulig å sende pm her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timotei_1

Snakket med han jeg kjøpte kvigene av og han hadde prøvd dette med å synkronisere kuene sine en gang og inseminert med heller dårlig resultat, dvs at bare ca halvdelen ble med kalv. Er dette et vanlig problem og at det må gjøres flere ganger. Hvor fort etter inseminering kan man få greie på om de er blitt med kalv?

Hva koster en sånn synkronisering med påfølgene inseminering?

Har mest lyst på ren rase slik at jeg kan beholde eventuelle kvigekalver og øke besetningen.

Utrolig fint med dette forumet , alltid noen som har erfaring med det man lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Min erfaring er at dyra bør være i god stand og ikke mist bør du ha en vetr som er erfaren og som kanksje \&quot\;kjenner\&quot\; litt på egget. Mange bruker å dobbeltinseminere kjøttfe siden brunstene kan være noe uregelmessige og kanskje noe lengre brunst enn f eks NRF. Evnt kan man inseminere f eks dagen etter man normalt skulle ha bedekt men det er litt mer for viderekomne :). Så til slutt, bruk mineralnæring og salt til alle dyr hele året, gjerne en sånn \&quot\;veltekopp\&quot\; og ikke minst, bruk LIMOUSINE på kvigene :). Ha kontakt med vetr slik at du er sikker på at han har den nevnte kvigebedekker i dunken :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Timotei skrev:Hvor fort etter inseminering kan man få greie på om de er blitt med kalv?

-En erfaren dyrlege klarer fint drektighetskontroll på 35-40 dager, dvs at du kan få inseminert på brunsten som kommer ca 6 uker etter ins. En nyutdanna dyrlege rett fra veterinærhøyskolen må nok ha \&quot\;en brunstsyklus til\&quot\;, dvs kan ikke si noe sikkert før 8-9 uker.

 

Hva koster en sånn synkronisering med påfølgene inseminering?

-Inseminering ligger på ca 4-500kr, omtrent 50/50 arbeid og sæddose (NRF). Noe rabatt ved sammenfallende inseminering av flere dyr. Synkronisering har jeg ikke oversikt over.

 

Tror det er forholdsvis \&quot\;vanlig\&quot\; med 1,5-1,8 insemineringer pr kalv, (uten kunstig framkalt brunst/synkronisering) dvs. at 50-80% må insemineres to ganger for å ta kalv. Kommer helt an på fjøsrøkter og brunstkontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Limousine kalver nesten like lett som grisepurker griser :) men de generelle reglene om å fôre svakere på siste del av drektigheta gjelder. Kjøttfe går drektig i snitt 2 uker lengre enn NRF så viktig å ikke fore de for hardt. Be din vetr om å ha Usted i dunken. Denne oksen lager fantastisk lettkalva kalver :).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...