Gå til innhold

renhold av forbrett til melkeku


Gjest

Anbefalte innlegg

er interisert i hvordan dere klarer og holde det greit på forbrettet, kosting hver dag, to ganger pr dag, en gang pr uke.??? selv er jeg lei av og koste og gaffle silo, men føler det fort blir mye kliss og groms i foret..er ute etter trix med forbedringer. ; )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
er interisert i hvordan dere klarer og holde det greit på forbrettet, kosting hver dag, to ganger pr dag, en gang pr uke.??? selv er jeg lei av og koste og gaffle silo, men føler det fort blir mye kliss og groms i foret..er ute etter trix med forbedringer. \; )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Me har hatt veldig stort fokus på blanding og foring etter at

me bygget nytt fjos. Me forer en gang pr dag og foret blir

skubba intil forbrettet med en lely forskyver 8 ganger i døgnet.

Poenget er at dyra skal ete opp foret og forbrettet skal være tilnærmet tomt før neste foring altså for på forbrettet 23t i døgnet.

Da skraper restene ned til gjeldkyrne med traktor og skuff.

Når en har vekt på fullforvogna og blander likt kver dag er det

lett å justere inn rett mengde.

I båsfjos prøv og gi litt mindre for slik at dyra er svoltne en gang pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anonym
Eg har fått meg en forutlegger, og lurer på korleis folk løyser problemet med silo over heile forbrettet. Den legger silo til begge sider, men til kyrne står dyra berre på ei side, og eg er lei å koste. Til kvigene og oksene er det ikkje nåke problem, sidan der står dei på begge sider. Forbrettet er forlite til å kjøyre nåke større en forutleggaren på 1.5 meter..nåken som har ei lur løysing til kosting som ikkje er manuell. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
No tenkte eg på nytt gras som ligg over heile forbrettet, ikkje reingjering. Lei av å koste masse nytt gras over heile forbrettet etter utforing :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...