Gå til innhold

Heatime- aktivitetsmåler. Brunst!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Jeg har hatt delavals aktivitesmåling i 7 år og har meget gode erfaringer. Det er langt enklere å finne riktig insemineringstidspunkt. Ser også ut til at en unngår mange av de forhastede insemineringene. Med å sammenligne aktivitetskurvene fra kuas tidligere brunster kan en med stor sikkerhet fastslå når toppbrunsten er.En annen stor fordel er at en slipper å ta brunstkontroll i fjøset hver eneste kveld. Det er ganske mange fjøsrunder spart når en har spredet kalving.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Tror det er et kvigefjøs hvor det brukes på dyr på binger. Mener å ha hørt at de går en runde med leseren m/ledning når dyra er fiksert i fanghekken ved foring. Ring og spør Per Gillund på GENO. Har lurt på selv om det hadde gått an å fått utviklet en trådløs leser som man kunne gått med på forbrettet i et båsfjøs og deretter satt inn en kontakt og fått overført dataene til kontrollboksen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Alle disse spørsmålene er godt besvart på \&quot\;Webinar\&quot\; inne på www.geno.no

Det fungerer veldig bra på melkekyr og bra på kjøttfe. Båsfjøs er ikke egnet, hvis man ikke har beiting midt på dagen da selvfølgelig. Men Heatime fungerer ikke på en båsku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest xXx_1

Eneste jeg syns er negativt med Heatime er overføringen med infrarød. Er ikke dette litt gammeldags?

Hadde vært mye bedre med samme type som på Delaval sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

eg har hatt heathime aktivitets målar i mi besetning si i haust bruker det i båsfjøs med melkekyr og kviger på bås anlegget har eg montert fast på kraftfor vogna mi som går 4 ganger dagleg

ingen tvil om at heathimen virker på bås har hatt flere dyr som har gjitt udslag på 20 og 30 når grensa er 5 og vanleg er 0 på målaren men vanleg er 5,5 til 10 ved brunst foringa er og med og avgjer utslaga. men du må nok ver litt mer opmerksom på dyra som gjer utslag kviger på bås viser best brunst og dermed gjer mest utslag på akt målaren gamle kyr som nest ik viser slim eller blør har målaren mer vanskelig for å snappe opp veldig logisk for di endrer veldig lite adferd ved brunst eg har og vert borti å insiminert nabo kua pga den slo ut kjipt men men

eg syns det fungerer men er du nøyen nok finner du nok brunst på flere dyr selv enn det akt målaren finn

men har du en travel dag så er det vanskeligare å overse eit rødt blinkende lys enn den runden du går og snapper opp slim.

til sommeren har eg tenkt å henge målaren på veggen med antenna over døra når kyra beiter

eg synes det fungerer tilein viss grad og angrer ikkje på kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...