Gå til innhold

Kan man leve av ammeku?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det mulig, med dagens rammebetingelser, å få et vettugt overskudd av å drive bare med ammeku? Finnes det noen beregninger på gjennomsnitt overskudd (ev. dekningsbidrag) pr kalving? Det er selvfølgelig store variasjoner, men jeg ber altså om et gjennomsnitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er det mulig, med dagens rammebetingelser, å få et vettugt overskudd av å drive bare med ammeku? Finnes det noen beregninger på gjennomsnitt overskudd (ev. dekningsbidrag) pr kalving? Det er selvfølgelig store variasjoner, men jeg ber altså om et gjennomsnitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei,jeg vil si att dette er muligt,men det avhenger selvsagt mye av deg som produsent og måten du utnytter ressursene på.En besetning på ca 45- 55 mordyr burde kunne gi deg en årsinntekt som er behagelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
Dette kommer an på størrelsen på bruket ditt,hvor i landet du holder til, fôrmidler, mekaniseringslinjer etc. det vil derfor bli feil med gjennomsnittstall. anbefaler deg å ta kontakt med en rådgiver fra nærmeste slakteri, evt Tine. da kan dere sammen sette opp kalkyler som vil kunne stemme ganske bra. og ja, det går an å leve av ammeku.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Man kan vel kjøpe foret, men beite kan bli et problem her på vestlandet? Noen her inne som er heltids bonde med ammeku? Eg har lysten til å bli heltids bonde med ammeku, er i dag 8 mor dyr her på garden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Økonomien i ammekuproduksjon er relativt grei dersom du utnytter ressursene du har til rådoghet best mulig. Jeg driver ikke med dette selv, men kjenner flere heltidsbønder. Beite er vel en ressurs det sjelden går tomt for i Norge, så hvis du gidder å gjerde er det nok av beiter å få leid. Noen steder er det jo også felles beitelag som organiserer dette.

 

Kalkyler finner du i Håndbok for driftsplanlegging, som NILF gir ut årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...