Gå til innhold

Vanskelig foring


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en kronisk lidelse for noen år siden og jeg har hatt litt problemer med å legge ned nok arbeid i gården de siste åra.

Det har ikke blitt tatt noen form for forprøver av siloforet, slik at jeg vet ikke hvilken forverdi det har og foringa har gått litt på halv åtte.

 

Det jeg veit er at sommeren her på nordvestlandet var legendarisk dårlig med bare regn og ikke noe fortørking og at siloforet er omtrent halvt om halvt direktehøsta med forhøster og totrinnsslått med pickupvogn. Det ble nok slått seinere enn vanlig.

 

Jeg kan ikke med å sette opp forplaner, det har jeg tidligere fått hjelp til, men har prøvd å fore etter beste evne. Kuene blei feite og melka dårlig. Brukte middelslått fra Norgesfor, mellom 6 og 10 kg pr ku daglig, men melkemengdene lå på rundt 20 kilo for dagen.

 

En jeg kjenner tipsa meg om å bruke energirik låg siden graset sikkert var dårliger enn vanlig, men det ble ikke bedre.

Tilslutt kutta jeg ned på kraftforrasjonen slik at de fleste kuene fikk mellom 4 og 6 kilo. Siden de ikke melka noe særlig, kunne jeg likegodt spare kraftfor. De fleste er litt mindre feite, men gjennomsnittet er nå på 16 kg melk. Vi har høstkalving slik at jeg forventer ikke veldig mye melk nå, men mer enn dette. Fett og proteinnivået er høyt.

 

Kan noen sende meg i riktig retning på hvilken kraftfortype og mengde jeg burde prøve meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg fikk en kronisk lidelse for noen år siden og jeg har hatt litt problemer med å legge ned nok arbeid i gården de siste åra.

Det har ikke blitt tatt noen form for forprøver av siloforet, slik at jeg vet ikke hvilken forverdi det har og foringa har gått litt på halv åtte.

 

Det jeg veit er at sommeren her på nordvestlandet var legendarisk dårlig med bare regn og ikke noe fortørking og at siloforet er omtrent halvt om halvt direktehøsta med forhøster og totrinnsslått med pickupvogn. Det ble nok slått seinere enn vanlig.

 

Jeg kan ikke med å sette opp forplaner, det har jeg tidligere fått hjelp til, men har prøvd å fore etter beste evne. Kuene blei feite og melka dårlig. Brukte middelslått fra Norgesfor, mellom 6 og 10 kg pr ku daglig, men melkemengdene lå på rundt 20 kilo for dagen.

 

En jeg kjenner tipsa meg om å bruke energirik låg siden graset sikkert var dårliger enn vanlig, men det ble ikke bedre.

Tilslutt kutta jeg ned på kraftforrasjonen slik at de fleste kuene fikk mellom 4 og 6 kilo. Siden de ikke melka noe særlig, kunne jeg likegodt spare kraftfor. De fleste er litt mindre feite, men gjennomsnittet er nå på 16 kg melk. Vi har høstkalving slik at jeg forventer ikke veldig mye melk nå, men mer enn dette. Fett og proteinnivået er høyt.

 

Kan noen sende meg i riktig retning på hvilken kraftfortype og mengde jeg burde prøve meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vanskeleg å få dei opp så seint i laktasjon. Ta forprøvar neste gong og legg opp forplan..Første 60 dagar i laktasjon er dei viktigaste.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg tror du vil ha mye å kjøpe litt foringsrådgivning fra Tine. 10 kg kraftfor og 20 kg mjølk blir dårlig butikk i lengden. Når du først har fått litt råd en gang så klarer du dette fint selv etterpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

For deg handler det vel i stor grad om å planlegge neste foringssesong, er jo som regel rimelig håpløst å få kyrne opp igjen i ytelse mot slutten av laktasjonen. Men som apple farmer vil jeg også anbefale deg å kontakte foringsrådgivinga i Tine. Har selv fått dem til å ta ut forprøver, og mener jeg har hatt godt betalt for det. Utfordringen er å finne det mest representative foret, men man får ihvertfall en viss peiling.

 

Men du er ihvertfall ikke alene om slike problemer i år! Fjoråret var ihvertfall her i sør et fryktelig vanskelig år, foret har som regel elendig energikonsentrasjon og samtidig høyt proteinnivå. Jeg vet foringsrådgiverne i år har anbefalt mange å gå fra det mest energirike kraftforet og ned til et billigere kraftfor, fordi det passer «mindre dårlig» til det begredelige grovforet. Vet jo ikke om det er riktig for ditt tilfelle, men regner med du har lite igjen for å bruke et dyrt kraftfor nå på tampen av foringssesongen. Men, som sagt, ta en telefon til Tine over påske :) Er også en del info å få på foringsbloggen deres http://kuforing.wordpress.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...